Introduktion til psykologi / Videnskabsteori

Kursusindhold

Introduktion til Psykologi og Videnskabsteori er et grundlagsfag, der omfatter (1) introduktion til psykologisk videnskab og psykologiens historie; (2) psykologiens videnskabsteori og (3) almene studieteknikker.

Faget fokuserer på hovedområderne inden for psykologisk videnskab og introducerer, hvorledes disse er repræsenteret i forskellige skoler, fagtraditioner og praksisser inden for psykologien. Faget dækker kernebegreber og de vigtigste positioner inden for psykologiens videnskabsteori. Endvidere dækkes den psykologiske videnskabs historie og videnskab generelt. Endelig introducerer kurset til udvalgte almene studieteknikker, som inkluderer læsning af videnskabelig litteratur og skriftlig videnskabelig formidling (skriveteknik).

Engelsk titel

Introduction to Psychology / Theory of Science

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Bachelorstuderende
  • Sidefagsuddannelsen på bachelorniveau 45 ECTS

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende:

 

Viden:

  • Kunne demonstrere generel viden om kernebegreber og positioner i psykologisk videnskab, og hvordan de er repræsenteret i psykologiuddannelsen og i den psykologiske profession.
  • Kunne demonstrere generel viden om videnskabsteoriens terminologi(fx demarkation, evidens, testning, paradigme og det værdi-frie ideal) og videnskabsteoretiske positioner (fx videnskabelig realisme og relativisme)
  • Kunne demonstrere generelviden om psykologiens videnskabelige historie med basis i etableringen i 1800-tallet til de vigtigste strømninger i 1900- og 2000-tallet.

 

Færdigheder:

  • kunne redegøre for forskellige teoretiske opfattelser af psykologi, og hvorledes de relaterer sig til psykologiske hoveddiscipliner.
  • analysere grundantagelser inden for psykologiens videnskabsteori i relation til en given psykologisk teori og placere psykologiske teorier i en historisk kontekst.
  • demonstrere grundlæggende studietekniske færdigheder som for eksempel læsning af videnskabelig litteratur og basal skriftlig videnskabelig formidling.

 

Kompetencer:

  • kunne identificere, analysere og reflektere over centrale problemer og implicitte antagelser i psykologiens videnskabsfilosofi i forhold til givne psykologiske teorier.
  • kunne identificere og kritisk forholde sig til teoretiske antagelser i forskellige videnskabelige tilgange til psykologien.
  • anvende basale videnskabelige studieteknikker i læsning og skriftlig formidling.

Undervisningen består af forelæsninger, øvelseshold og videopræsentationer.

- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier og evt. uddelt materiale. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På øvelsesholdene forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier og evt. uddelt materiale. Af den studerende kræves aktiv deltagelse, herunder gruppebaserede præsentationer, samt aflevering af 3 gruppebaserede, skriftlige afleveringsopgaver. Studerende får vejledning på holdniveau til udformningen af opgaverne.
- I videopræsentationerne bliver den studerende introduceret til studieteknikker, som bliver fulgt op på øvelsesholdene gennem øvelser og peer-feedback

Pensum jf. studieordning: 750 normalsiders obligatorisk litteratur

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Ingen særlige forudsætninger

Ikke relevant
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Den skriftlige hjemmeopgave skal aflægges som gruppeprøve med 3 til 4 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens. Ved sygdom i gruppen kan eksamen gennemføres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 3 personer. Afleveringsopgaverne skal skrives i grupper på 3 til 4 studerende. Ved sygdom i gruppen kan opgaverne afleveres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 3 personer.

Omfanget af de skriftlige eksamensforudsætnings afleveringsopgaver er max 5 normalsider. I den endelige hjemmeopgave tilføjes yderligere et refleksionsafsnit, der er max 2 normalsider per studerende.
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har fået godkendt 2 gruppebaserede afleveringsopgaver af 5 normalsider i løbet af semestret med gruppebaseret peer-feedback og gruppebaseret præsentation. Afleveringsopgaverne skal skrives i grupper på 3 til 4 studerende. Ved sygdom i gruppen kan opgaverne afleveres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 3 personer.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

 

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 2 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har fået godkendt 2 gruppebaserede afleveringsopgaver af 5 normalsider i løbet af semestret med gruppebaseret peer-feedback og gruppebaseret præsentation. Afleveringsopgaverne skal skrives i grupper på 3 til 4 studerende. Ved sygdom i gruppen kan opgaverne afleveres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 3 personer.

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 28
  • Total
  • 56

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSB21002U
ECTS
Se eksamensbeskrivelse
Niveau
Bachelor
Bachelorsidefag
Varighed

1 semester

Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 14 uger, med start uge 36 eller 37
Placering
Efterår
Pris

800,00 kroner pr. ECTS

Skemagruppe
A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
Kapacitet
Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Brady Wagoner   (7-806a7078776e7b49797c8237747e376d74)
Gemt den 30-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende