Makroøkonomi I
Kursusindhold
Faget sætter fokus på de langsigtede tendenser i vigtige makroøkonomiske variable som fx aggregeret produktion, indkomst, forbrug og investering (totalt og per person), indkomstfordeling, realløn og realrente, nettofordringsposition over for udlandet, teknologisk niveau og produktivitet samt ledighed. Faget videreudvikler dermed langsigtsdelen af Økonomiske Principper B.
Helt overordnet stilles spørgsmålene: Hvad kan forklare niveau for og udvikling i en nations rigdom? Hvad kan forklare niveau for og udvikling i den vedvarende, såkaldt strukturelle arbejdsløshed? Da dette på mange måder er de helt afgørende spørgsmål i den økonomiske videnskab, kan man i dette kursus kun forvente indledende svar, men teori, metoder og empiri, der indgår i kurset, er fundamentale for makroøkonomi også i et videregående perspektiv.
I Makroøkonomi I præsenteres som udgangspunkt de vigtigste
empiriske “stiliserede fakta” om de nævnte langsigtede,
trendmæssige bevægelser, og der opstilles og analyseres forskellige
formelle modeller til forståelse af de samme langsigtede,
trendmæssige tendenser. I sammenhæng med præsentationen af de
alternative langsigts-makromodeller præsenteres løbende empirisk
materiale til kritisk belysning af modellernes egenskaber.
Faget bygger op til Makroøkonomi II ved at beskrive det
forankringspunkt, økonomiens fluktuationer foregår omkring. Det
bygger også op til Macroeconomics III ved at omfatte de mest
fundamentale versioner af de langsigtsmodeller, som indgår
videregående i Macroeconomics III.
Macroeconomics I
Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 3. semester
Kurset er åbent for:
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
- studerende fra danske universiteter
- Studerende fra Åbent Universitet
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Forstå og beskrive de vigtigste empiriske “stiliserede fakta” om de langsigtede, trendmæssige bevægelser i vigtige makroøkonomiske variable inden for økonomisk vækst
- Forstå og reflekterer over antagelserne bag og indholdet i den række af vækst-teoretiske modeller, som bruges i kurset til forklaring af disse fakta og til forståelse af økonomiens trendmæssige udvikling
- Beskrive og reflektere over den måde, hvorpå empirisk materiale i kurset stilles op mod modellernes teoretiske egenskaber til belysning af modellernes empiriske plausibilitet
Færdigheder:
- Anvende modeller for lukkede såvel som for åbne økonomier, og statiske såvel som dynamiske modeller i både diskret og kontinuert tid. Modellerne skal både kunne analyseres generelt og ved numerisk simulation (sidstnævnte dog kun af ikke-stokastiske dynamiske modeller i diskret tid).
- Anvende de metoder og teorier, der gennemgås i kurset; dvs. stillet overfor ud fra et empirisk materiale eller en makroøkonomisk model kunne uddrage, forklare og perspektivere, hvad dette fundamentalt siger om de overordnede langsigtede makroøkonomiske sammenhænge og på hvilken måde dette belyser en bestemt makroøkonomisk model
- Anvende en makroøkonomisk model i de dimensioner, der kendes fra kurset under inddragelse af de metoder, kurset præsenterer; dvs. kunne uddrage, begrunde og vurdere hvad modellen siger om de langsigtede makroøkonomiske sammenhænge
- Anvende en kendt teoretisk model på et kendt empirisk materiale og på baggrund heraf kunne vurdere modellen og begrunde og perspektivere sammenhængen mellem teori og empiri.
Kompetencer:
- Selvstændigt opstille og analysere formelle, makroøkonomiske modeller, som af type er som kendt fra faget, men som kan være videreudviklinger og variationer heraf. En del af denne kundskab består i en verbal formidling af en forståelse af modellernes egenskaber.
- Selvstændigt koble teori og empiri, så et empirisk materiale kan tilvejebringes og analyseres på en måde, der er afklarende i forhold til teorien. Igen er verbal formidling af de konklusioner, der kan drages ud af samspillet mellem teori og empiri, en vigtig del af den beskrevne kompetence.
- Tage udgangspunkt i et makroøkonomisk problem og herudfra bedømme og tage stilling til, hvilke teoretiske modeller og hvilken empiri, der hensigtsmæssigt kan inddrages i en analyse af problemet. Herved vil den studerende begyndende opnå kompetencer, der kan bruges ved udarbejdelse af BA-projektet og ved faktisk økonomisk analyse i eksempelvis ministerier og organisationer.
- Præcist og forståeligt formidle indholdet af den nævnte slags selvstændige makroøkonomiske analyser
Forelæsningerne fokuserer på gennemgang af teori og empiri fra
lærebogen, mens holdundervisningen fokuserer på gennemgang af
opgaver, herunder obligatoriske hjemmeopgaver.
I holdundervisningen søges de studerende i vid udstrækning
aktiveret i forskellige former, som alle baserer sig på
hjemmeforberedelse: Indspark fra de studerende, decideret
gennemgang af (dele af) opgaver ved studerende, gruppearbejde i
timerne, korte “regn-selv-pauser”, summegrupper mv. De studerende
opfordres til at infolvere sig i de forskellige
aktiviteter.
Peter Birch Sørensen and Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, “Introducing Advanced Macroeconomics: Growth and Business Cycles”. 3. edition (2022), Kapitel 1 (minus afsnit 1.6), kapitel 2-9, samt undervisningsnoter og udvalgte forskningsartikler.
Økonomiske Principper A og B (eller tilsvarende), Matematik A og B (eller tilsvarende) fra Bacheloruddannelsen i Økonomi, Københavns Universitet. Elementer af Mikroøkonomi I og "Sandsynlighedsteori og Statistik", som kører sideløbende med Makro I, kan i mindre grad inddrages, efterhånden som de læres.
Holdunderviserne giver de studerende individuel feedback på deres obligatoriske opgaver.
for indskrevne studerende: Mere information kan findes på bachelorstuderende og kandidatstuderende.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet: Tilmeld dig via Mobility Online og selvbetjeningen - læs mere på denne hjemmeside.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.
- Eksamensforudsætninger
-
Den studerende skal løbende over semesteret og til de angivne frister
- Aflevere obligatoriske hjemmeopgaver, hvor 7 ud af de 9 afleveringsopgaver skal være godkendt for at den studerende kan deltage i eksamen.
- Hjælpemidler
- Ingen hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Læs om eksamensregler, hjælpemidler, eksamensdatoer mm på eksamenssiderne for Bachelor i økonomi.
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Forudsætninger for at gå til reeksamen:
- Godkendt 7 ud af 9 afleveringsopgaver.
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 119
- Eksamen
- 3
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AØKB08017U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Information om priser mm for enkelfag og efteruddannelse se Uddannelse på Økonomisk Institut
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Casper Worm Hansen (18-7371838075823e877f827d3e78717e83757e5075737f7e3e7b853e747b)
Underviser
Se "Kursusansvarlige"
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende