Mikroøkonomi II

Kursusindhold

Ligesom Mikroøkonomi I bygger Mikroøkonomi II emnemæssigt videre på mange af de emner, der blev introduceret mere uformelt i Økonomiske Principper på 1. år. Sammenlignet med Økonomiske Principper sker der i faget en formalisering med brug af teoretiske modeller og præcise, matematiske redskaber. 


Men hvor Mikroøkonomi I gav en grundlæggende beskrivelse af markedsadfærd, ligevægt og efficiens i økonomier med perfekt konkurrence, supplerer og nuancerer Mikroøkonomi II denne beskrivelse ved at afdække nogle af de fænomener, som findes i virkelige økonomier. Kort sagt: En række markedsimperfektioner, som pr. forudsætning ikke indgår i standardbeskrivelsen af perfekt-konkurrence-økonomier, og som kan forårsage efficiensproblemer og/eller have indkomstfordelingsmæssige konsekvenser.

 

Undervejs drøftes det, hvilke muligheder der er for gennem økonomisk politik at kompensere for nogle af disse markedsfejl og derved forsøge at sikre efficiens.

 

Mikroøkonomi II udgør således det metodiske grundlag for senere fag inden for områder som industriøkonomi, skattepolitik og offentlig økonomi, miljøøkonomi, sundhedsøkonomi m.v. 

 

Emnerne er: 

  • virksomheders adfærd, når de har ”market power” og selv kan påvirke priserne, de sælger til – som monopol, evt. prisdiskriminerende

  • kollektive goder (forsvar, undervisningssystemer mv.), herunder Lindahl-ligevægte

  • eksternaliteter (miljøpåvirkninger, trafiktrængsel mv.)

  • situationer med asymmetrisk information, analyseret som principal-agent-problemer, herunder moral hazard og adverse selection

  • samfundsvelfærd, herunder Rawls samt Arrows umulighedsteorem

  • teorien om det næstbedste

  • nyere adfærdsøkonomi baseret på empiriske observationer, der bryder med standard neoklassiske forudsigelser af adfærd i valgsituationer

  • grundlæggende spilteori, herunder Nash-ligevægten og underspilsperfekte ligevægte

  • skatters og afgifters forvridende effekter
Engelsk titel

Microeconomics II

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 4. semester

 

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
  • studerende fra danske universiteter
  • Studerende fra Åbent Universitet
Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • På en klar og præcis måde præsentere, redegøre for og definere de begreber og de modeller, der er blevet gennemgået i faget. Heri skal indgå brug af de matematiske modeller, redskaber og begreber, som er blevet anvendt i faget undervejs.

 

Færdigheder:

  • Regne opgaver i de modeller, der er blevet gennemgået, samt i mindre variationer af disse modeller, for at kunne demonstrere dels analytiske og matematiske evner og for at kunne udvise en konkret forståelse af modeller og begreber, ligesom der forventes præcise grafiske illustrationer af resultaterne.
  • Udregne resultaterne matematisk korrekt og ved brug af korrekt metode.
  • Eftervise centrale resultater og kunne besvare, logisk argumenterende, hvorvidt forskellige udsagn om modellerne og deres resultater er sande eller ej.
  • Sætte ord på den økonomiske intuition.
  • Relatere modellerne til, og perspektivere i forhold til, økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger.   

 

Kompetencer:

  • Få en forståelse af markedsfejl samt de politik-redskaber, der findes i forhold hertil.
  • Uden besvær kunne begive sig i kast med senere fag som industriøkonomi, spilteori og Microeconomics III.

Forelæsninger, hvor pensum bliver gennemgået og perspektiveret - så vidt muligt i forhold til empiriske analyser og aktuelle økonomisk-politiske problemstillinger, samt holdundervisning, hvor emner i pensummet studeres og der regnes opgaver med involvering af de studerende.

  • Varian, Hal R. and Melitz, Marc J.: “Intermediate Microeconomics with Calculus: A Modern Approach”, W. W. Norton and Company
  • Sloth, Birgitte: “Kontrakter med Moralfare”, undervisningsnote (tilgængelig via Absalon).
  • Sloth, Birgitte: “Kontrakter med Ugunstig Udvælgelse”, undervisningsnote (tilgængelig via Absalon).
  • Nechyba, Thomas J.: Kapitel 23 B i “Intermediate Microeconomics, An Intuitive Approach with Calculus”, Cengage (tilgængelig via Absalon).
  •  Forelæsningsslides (tilgængelig via Absalon)

Faget er baseret på, at den studerende har fulgt Økonomiske Principper A+B, Matematik A+B og Mikroøkonomi I på Bacheloruddannelsen i Økonomi, Københavns Universitet eller tilsvarende.

Lektionsplan:

2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 6 til 20.
2 timers holdundervisning pr uge fra uge 6/7 til 21.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv

 

I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer. 

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.
Eksamensforudsætninger

Den studerende skal løbende over semesteret og til de angivne frister

  • Aflevere obligatoriske hjemmeopgaver, hvor mindst 10 af afleveringsopgaverne skal være godkendt for at den studerende kan deltage i eksamen.
Hjælpemidler
Ingen hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Præcis tidspunkt og sted oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.

Læs om eksamensregler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for  bachelor

Reeksamen

Samme som ordinære.
 

Eksamensoplysninger:

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Flere informationer oplyses i Digital Eksamen i februar/august. 

Læs mere om eksamensregler, hjælpemidler mm på  bachelor

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer. Samt endvidere udvise logisk stringens, analytisk kunnen, overblik og præcis brug af matematiske udtryk og modeller.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 133
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
AØKB08016U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris

Information om priser mm for enkelfag og efteruddannelse se Uddannelse på Økonomisk Institut

Studienævn
Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
  • Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Nikolaj Arpe Harmon   (14-77727478756a7337716a7b767877496e6c787737747e376d74)
Underviser

Se "Kursusansvarlige"

Gemt den 30-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende