DAN; Litteratur: Empati, sted, affekt, hjem og arkiv. Nye læsestrategier
Kursusindhold
Kurset har til formål at undersøge og kritisk diskutere nye internationale teorier om litterær læsning med inddragelse af en række samtidige danske og nordiske tekster.
De store nye teorier, som præger den måde vi læser litteratur på i nutiden, er følgende:
1) Narrativ medicin og sundhedshumaniora
2) Situeret læsning og litterære geografier
3) Affektiv læsning og postkritik
4) Postkolonialisme
5) Retorisk, unaturlig og kognitiv narratologi
6) Verdenslitteratur
7) Genetisk kritik og fjernlæsning.
Kursets undervisere, Anders og Bergur, vil skiftevis varetage undervisningen med udgangspunkt i deres egne teoretiske forudsætninger. Der læses overvejende teoretiske tekster på engelsk fra førende internationale forskere, og de skønlitterære tekster er skrevet af forfattere som Josefine Klougart, Caspar Eric, Tove Ditlevsen, Peter-Clement Woetman, Niviaq Korneliussen, Iben Mondrup, Naja Marie Aidt og Helle Helle. Der vil endelig være to forfatterbesøg i undervisningen ved hhv. Tine Høeg og Malte Tellerup og et besøg fra Københavns Universitetsbibliotek.
Semesterplan:
1-2 (3.9.-6.9.) Introduktion Anders og Bergur (sammen)
3-6 (10.9.-13.9-17.9.-20.9) Narrativ medicin og sundhedshumaniora: Anders
7-10 (24.9.-27.9.-1.10.-4.10.) Situeret læsning og litterære geografier: Bergur
11-14 (8.10.-11.10.-22.10.-25.10.) Affektiv læsning og postkritik: Anders og Bergur (2+2)
Undervisningen 12.11. er aflyst og erstattet af seminar om fertilitet og forældreskab 24.10.
15-17 (29.10.-1.11.-5.11) Postkolonialisme: Bergur
18-20 (8.11.-12.11.-15.11.) Retorisk, unaturlig
og kognitiv narratologi: Anders
21-22 (19.11.-22.11.) Verdenslitteratur: Bergur
23-24 (26.11.-29.12.) Genetisk kritik og arkivstudier: Anders
25 (3.12.) Fjernlæsning som digital humaniora:Jens Bjerring-Hansen (vært Bergur)
26 (6.12.) Topic Modelling med Voyant og Orange: Lars Kjær (vært Anders) (Universitetsbiblioteket) og case med fx Henrik Pontoppidans tre store romaner.
27-28 (10.12.-13.12) Afslutning, opsamling, eksamen Bergur og Anders (sammen)
Empathy, Place, Affect, Home and Archive. New strategies of reading
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- nye internationale teorier om læsestrategier med inddragelse af en række nye og nyere danske og nordiske litterære tekster.
- centrale dele af litteraturfagets danskfaglige begreber, teorier og metoder.
- hvordan de nye internationale teorier om læsning indgår i en større historisk sammenhæng i danskfaget.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for de udvalgte internationale teorier om læsning på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber.
- redegøre for de udvalgte, internationale teorier og diskutere dem selvstændigt.
- anvende de udvalgte, internationale teorier om læsning som analytisk værktøj på relevant materiale.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere de nye internationale teorier om læsestrategier i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for de internationale teorier om læsestrategier selvstændigt og på videnskabelig vis.
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- nye internationale teorier om læsestrategier med inddragelse af en række nye og nyere danske og nordiske litterære tekster.
- centrale dele af litteraturfagets danskfaglige begreber, teorier og metoder
Færdigheder i at:
- anvende internationale teorier om læsning som videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling.
-
give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for nye internationale teorier om læsestrategier.
-
formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- præsentere og belyse nyere dansk og nordisk litteratur på baggrund af nye internationale teorier om læsning.
- arbejde selvstændigt med et emne.
- formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
Forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, walk and talk, padlet, A.I. og podcast, samtale med forfattere, arkivbesøg på Det Kgl. Bibliotek. Desuden individuel vejledning i at forberede ’Fri mundtlig prøve med materiale’.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri mundtlig prøve med materiale
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
-
Fri mundtlig prøve med materiale
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0071EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Juhl Rasmussen (3-677078466e7b7334717b346a71)
- Bergur Rønne Moberg (6-76786b6e7b7049717e7637747e376d74)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende