Aflyst DAN; Kommunikation: Innovation og kreative kommunikationsløsninger
Kursusindhold
På dette kursus lærer du hvad innovation og kreativitet er som
teori, og du bliver klædt på til selv at arbejde med innovation og
kreativitet i projekter. Igennem praktisk arbejde lærer du
processen fra at forstå brugerbehov til at udvikle relevante idéer
og koncepter.
Organisationer tørster konstant efter nye gode idéer der kan hjælpe
dem med at komme foran i konkurrencen. Og markedet er altid klar
til nye gode idéer der kan sælges som produkter, ydelser og
services der ramme særlige målgrupper. Hvad end du er interesseret
i innovation generelt eller specifikt ift. kreative processer i
organisationer eller markedsvendt produktudvikling, så er kurset
for dig, der vil foran i jobkøen. For innovation er ikke kun et
buzz word. Det er også en nødvendig kompetence på
arbejdsmarkedet.
På dette kursus lærer du en systematisk metode for at frembringe
idéer, udvikle koncepter og trykprøve idéer på markedet eller hos
organisationer.
Kurset introducerer blandt andet til kreative
problemløsningsmetoder, innovationsmodeller som fx participatory
innovation og co-creation, projektledelsesværktøjer samt klassiske
og nyere redskaber indenfor kommunikation og procesdesign. Du lærer
også om strategier for udvikling af startups med fx simple
forretningsmodeller, konceptudvikling, budgetlægning,
markedsanalyse mv.
Kurset er baseret på noget af det nyeste og mest
anvendelsesorienterede teori på feltet, der har vist sig at være
leveringsdygtig i mange nye produkter og services. Det er bygget op
ud fra grundprincipperne i de metoder, der anvendes i Silicon
Valley og på Stanford University kaldet Design Thinking.
Kurset plejer at være utrolig givtigt, lærerigt og morsomt for
studerende, der får lejlighed til at blive innovations-eksperter –
noget alle moderne organisationer efterspørger.
Kurset er relevant fordi du igennem teoretisk og praktisk arbejde
med en eller flere cases får lejlighed til at opøve kompetencer i
innovation, forandringsprocesser og kreativitet. Det gør det muligt
for dig at kvalificeret dig til jobs i private og offentlige
organisationer, der involverer høj grad af innovation, fx som
kommunikationsmedarbejder eller projektleder i større kampagner
eller indsatsområder. Det kan også være startskuddet til at
etablere din egen start-up.
Undervisere på kurset er:
- Ph.d. Brian Due, lektor i kommunikation og innovation på Nordiske Studier og Sprogvidenskab. Brian har mange års erfaring med forskning i innovation og har også rådgivet i mange år ift. innovations- og analyseprojekter.
Innovation and creative communication solutions
Dansk
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
- Redegøre for innovationsteoriens overordnede faser.
- Udvikle egne selvstændige løsninger gennem en kreativ proces.
- Reflektere dybere over udfordringer og muligheder i de nyere innovationsteorier og metodikker.
- Præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for det valgte faglige område på en klar og nuanceret måde og med brug af teoretiske begreber.
- Anvende de analytiske værktøjer på relevant selvindsamlet empirisk materiale.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
På kurset bliver der dannet grupper ud fra de interesser, de
studerende kan samle sig om. Hver gruppe får mulighed for at vælge
sit eget fokus. Grupperne skal samarbejde om at designe deres eget
forløb bestående af problemidentifikation, dataindsamling,
idéudvikling, konceptudvikling, prototypeudvikling og test. Kurset
afsluttes med en klimaksdag, hvor du og din gruppe præsenterer
resultater for et eksternt publikum.
Kurset består af 9 hele undervisningsdage, der fordeler sig med
følgende fokus:
1. Etablering af grupper ud fra interesser. Grupperne vælger deres
eget emneområde, de ønsker at udvikle løsninger til. Det kan fx
være internt i en organisation eller et nyt produkt til markedet
eller en ny idé til en startup.
2. Grupperne indsamler relevant empirisk data gennem feltarbejde
for at forstå de nuværende problemstillinger og behov hos
målgruppen.
3. Grupperne er kreative og udvikler idéer samt målgrupper
(personaer) og deres ”servicerejser”. Dette sker også i samarbejde
med eksterne stakeholdere gennem fx co-creation workshops.
4. Idéerne konkretiseres i håndgribelige prototyper og koncepter.
5. Prototyper testes på den relevante målgruppe.
6. Gruppen udvikler tilknyttet forretningsmodel og budget for evt.
realisering af udviklet idé.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
-
Portfolio, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0011FU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et kursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Kristiina Kääramees (3-7a817a4f77847c3d7a843d737a)
Underviser
Underviser ej afklaret
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende