Veterinær genetik

Kursusindhold

Kurset omfatter Mendel genetik, kromosomer, mitose/meiose, kobling og kortlægning af gener, genomscan, mutationer, kromosomfejl, DNA-teknologiske metoder, genomkendskab, populationsgenetik, indavl, sygdomsgenetik, DNA-tests.

Engelsk titel

Veterinary Genetics

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk

Målbeskrivelse

Der sigtes på at opnå en forståelse af generelle genetiske principper for nedarvning af monogene egenskaber og sygdomme. Der vil blive arbejdet med genetiske problemstillinger på både individ- og populationsniveau. Kurset danner basis for den efterfølgende undervisning i husdyravl, hvor der er fokus på komplekse/kvantitative egenskaber, de kliniske fag samt fag tilhørende biomedicindifferentieringen.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Beskrive principperne for mendelsk nedarvning
  • Beskrive de klassiske nedarvningsformer samt grundlaget herfor
  • Beskrive de cellulære mekanismer (meiose, mutation), som er ansvarlige for, at der genereres genetisk variation
  • Beskrive de overordnede trin i genekspressionen
  • Forklare principper og anvendelsesområder for koblings- og associationsundersøgelser, herunder markører og deres anvendelse i genomscan
  • Forklare implikationerne af mutationer fra DNA- til proteinniveau
  • Forklare hovedprincipperne indenfor populationsgenetik, herunder betydningen af genetisk drift og selektion
  • Beskrive principper og arbejdsgang i DNA teknikker
  • Beskrive opbygningen af et pattedyrgenom
  • Beskrive grundlaget for problematikken omkring indavl samt konsekvenser for sundhed og produktion
  • Beskrive principperne for DNA-tests, herunder markørtests og mutationstests
  • Forklare populationsmæssige konsekvenser af indførelsen af avlsrestriktioner på basis af DNA-tests


Færdigheder

  • Anvende simple metoder til at udregne forventede udspaltningsratioer og risiko for monogene sygdomme
  • Opstille og analysere genealogiske diagrammer
  • Beregne slægtskabet mellem dyr og indavlsgraden for dyr i en stamtavle
  • Foretage genetisk kortlægning af loci med angivelse af rækkefølge og genetisk afstand
  • Beregne simple populationsparametre såsom fænotypefrekvens, genotypefrekvens og allelfrekvens samt test af Hardy-Weinberg-ligevægt
  • Beregne fænotypefrekvens, genotypefrekvens og allelfrekvens efter selektion
  • Kunne udvælge relevante DNA teknikker til løsning af specifikke genetiske problemstillinger
  • Fortolke resultater af DNA-teknologiske metoder
  • Kunne lave en segregationsanalyse med de to metoder: Singles og X2-test


Kompetencer

  • Kunne vurdere om en given DNA-test er valid ud fra et akademisk kendskab til, hvordan testen er etableret
  • Kunne rådgive om hvorvidt en DNA-test er relevant at anvende og i givet fald, hvordan den skal anvendes
  • Overføre og anvende genetiske principper og teorier i håndteringen af genetiske problemstillinger i relation til monogene sygdomme
  • Arbejde selvstændigt med genetiske problemstillinger som grundlag for efterfølgende kurser i husdyravl, de kliniske fag samt på biomedicindifferentieringen

 

De anførte emneområder dækkes ved en række forelæsninger, e-læring samt teoretiske øvelser, der består af opgaveløsning inden for de vigtigste aspekter.
Der skal arbejdes med to cases:
1) En tværgående, forskningsbaseret case med inddragelse af videnskabelig litteratur.
2) En praksisrelevant case med feedback i grupper.

Evalueringsmodel: Spørgeskema.

Hartwell, L.H. et al.: Genetics - From Genes to Genomes. (McGraw-Hill).

SVEB13000U Cytologi og almen histologi
SVEB13013U Veterinær Kemi og biokemi

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.
Eksamen foregår på Peter Bangsvej. Eksamen består af essay-opgaver, som kan inkludere beregninger
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler

Lommeregner er tilladt

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Ingen censur. En bedømmer.
Kriterier for bedømmelse

 

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

- Beskrive principperne for mendelsk nedarvning
- Beskrive de klassiske nedarvningsformer samt grundlaget herfor
- Beskrive de cellulære mekanismer (meiose, mutation), som er ansvarlige for, at der genereres genetisk variation

- Beskrive de overordnede trin i genekspressionen
- Forklare principper og anvendelsesområder for koblings- og associationsundersøgelser, herunder markører og deres anvendelse i genomscan
- Forklare implikationerne af mutationer fra DNA- til proteinniveau
- Forklare hovedprincipperne indenfor populationsgenetik, herunder betydningen af genetisk drift og selektion

- Beskrive principper og arbejdsgang i DNA teknikker
- Beskrive opbygningen af et pattedyrgenom

- Beskrive grundlaget for problematikken omkring indavl samt konsekvenser for sundhed og produktion
- Beskrive principperne for DNA-tests, herunder markørtests og mutationstests
- Forklare populationsmæssige konsekvenser af indførelsen af avlsrestriktioner på basis af DNA-tests

Færdigheder
- Anvende simple metoder til at udregne forventede udspaltningsratioer og risiko for monogene sygdomme
- Opstille og analysere genealogiske diagrammer
- Beregne slægtskabet mellem dyr og indavlsgraden for dyr i en stamtavle
- Foretage genetisk kortlægning af loci med angivelse af rækkefølge og genetisk afstand
- Beregne simple populationsparametre såsom fænotypefrekvens, genotypefrekvens og allelfrekvens samt test af Hardy-Weinberg-ligevægt

- Beregne fænotypefrekvens, genotypefrekvens og allelfrekvens efter selektion

- Kunne udvælge relevante DNA teknikker til løsning af specifikke genetiske problemstillinger
- Fortolke resultater af DNA-teknologiske metoder

- Kunne lave en segregationsanalyse med de to metoder: Singles og X2-test

Kompetencer
 

- Kunne vurdere om en given DNA-test er valid ud fra et akademisk kendskab til, hvordan testen er etableret

- Kunne rådgive om hvorvidt en DNA-test er relevant at anvende og i givet fald, hvordan den skal anvendes

-Overføre og anvende genetiske principper og teorier i håndteringen af genetiske problemstillinger i relation til monogene sygdomme

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Teoretiske øvelser
  • 30
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 130
  • E-læring
  • 10
  • Undervisningsforberedelse
  • 6
  • Total
  • 206