Fertilitet og sundhed
Kursusindhold
Målet med kurset er at gennemgå og diskutere 1) de folkesundhedsvidenskabelige aspekter af reproduktiv sundhed samt 2) de forskellige muligheder for at forebygge nedsat frugtbarhed og for at nedsætter risici for uønskede graviditetsudfald. Kurset omfatter temaer om udviklingen af fertiliteten i Danmark, nedsat frugtbarhed, assisteret befrugtning, arbejdsmiljø og miljøfaktorer og reproduktion, provokeret abort, etiske aspekter ift. reproduktion mm.
Fertility and health
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - valgfag
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik - valgfag
Sundhedfaglig kandidatuddannelse - valgfag
MSc in Global Health - elective course in Danish
MSc in Human Biology - elective course in Danish
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - valgfag
Den studerende skal efter endt kursus:
Have opnået følgende viden:
- Kunne redegøre for fertilitetsudviklingen i Danmark og årsager hertil;
- Kunne redegøre for risikofaktorer (sundhedsadfærd, sociodemografiske, arbejdsmiljø, miljø) for nedsat frugtbarhed, uønskede graviditetsudfald og provokeret abort;
- Kunne redegøre for forebyggende indsatser ift. nedsat frugtbarhed og uønskede graviditetsudfald;
- Kende til anvendte etiske argumenter ift. forskellige aspekter af reproduktion;
Have opnået følgende færdigheder:
- Kunne demonstrere et overblik over feltet reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab;
- Kunne udarbejde en selvvalgt folkesundhedsvidenskabelig problemformulering inden for reproduktiv sundhed og gøre rede for denne med anvendelse af videnskabelig litteratur baseret på en struktureret og fokuseret litteratursøgning;
- Kunne forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte litteratur;
- Kunne redegøre for relevante forebyggende/kliniske/behandlingsmæssige/forskningsmæssige perspektiver.
Have opnået følgende kompetencer:
- Kunne demonstrere hvorledes viden om reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab kan overføres til udarbejdelse af en selvvalgt problemstilling, der belyses på grundlag af udvalgt videnskabelig litteratur og efter kritisk refleksion leder til perspektivering ift forebyggende/behandlingsmæssige/kliniske/forskningsmæssige indsatser.
Holdundervisning
Beskriv hvilken type af feedback de studerende modtager
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringKursusopgave som udarbejdes sideløbende med undervisningen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå beståelse skal den studerende i forhold til en selvvalgt problemformulering i den skriftlige opgave kunne:
Demonstrere følgende viden ved at:
- Kunne redegøre for fertilitetsudviklingen i Danmark og årsager hertil;
- Kunne redegøre for risikofaktorer (sundhedsadfærd, sociodemografiske, arbejdsmiljø, miljø) for nedsat frugtbarhed, uønskede graviditetsudfald og provokeret abort;
- Kunne redegøre for forebyggende indsatser ift. nedsat frugtbarhed og uønskede graviditetsudfald;
- Kende til anvendte etiske argumenter ift. forskellige aspekter af reproduktion;
Demonstrere følgende færdigheder ved at:
- Demonstrere et overblik over feltet reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab;
- Kunne udarbejde en selvvalgt folkesundhedsvidenskabelig problemformulering inden for reproduktiv sundhed og gøre rede for denne med anvendelse af videnskabelig litteratur baseret på en struktureret og fokuseret litteratursøgning;
- Kunne forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte litteratur;
- Kunne redegøre for relevante forebyggende/kliniske/behandlingsmæssige/forskningsmæssige perspektiver.
Demonstrere følgende kompetencer ved at:
- Skriftlig kunne demonstrere hvorledes viden om reproduktiv sundhed inden for folkesundhedsvidenskab kan overføres til udarbejdelse af en selvvalgt problemstilling, der belyses på grundlag af udvalgt videnskabelig litteratur og efter kritisk refleksion leder til perspektivering ift forebyggende/behandlingsmæssige/kliniske/forskningsmæssige indsatser.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 30
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 215
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOA09046U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Se skema i syllabus.
- Kapacitet
- 35 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlig
- Lone Schmidt (12-7578776e377c6c7176726d7d497c7e776d37747e376d74)
Underviser
Lone Schmidt, Ida Hageman, Karin Sørig Hougaard, Tina Kold Jensen, Anja Pinborg, Ditte Vassard, Randi Sylvest, Thomas Søbirk m.fl.
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende