Naturforvaltning før, nu og i fremtiden

Kursusindhold

Kurset giver en introduktion til dansk naturforvaltning før, nu og i fremtiden med en præsentation af metoder og værktøjer, der anvendes i nutidens praktiske naturforvaltning.    

Naturforvaltning handler især om myndighedernes forvaltning af natur. Vi har i Danmark en lang tradition for at beskytte vores naturressourcer fra 1800-tallets skovforordninger over fredning af landskaber, naturtyper og arter til nutidens proaktive forvaltning af skov- og naturområder som levesteder for flora og fauna. En naturforvaltning, der i stigende grad er baseret på internationale forordninger og aftaler, og som er gået fra en passiv beskyttelse til en aktiv indsats. I kurset gennemgås det økologiske videnskabelige grundlag for naturbeskyttelse, naturpleje og naturgenopretning, samt virkemidlernes effekter på økosystem og biodiversitet. De studerende stifter bekendtskab med den praktiske planlægning gennem vejledninger og øvelser i overvågning, vurdering af naturtilstand og plejebehov, prioritering, samt naturpleje og naturgenopretning. De studerende lærer principperne bag handleplaner, plejeplaner og naturplaner samt bliver i stand til selv at skitsere og kritisk kommentere allerede eksisterede forvaltningsplaner.

Nøgleord fra kursusplanen:

Naturbeskyttelse

  • Danmarks natur – tilstand og tendenser

  • Forpligtelser, mål og indsats

  • Fredninger, §3 natur, Natura 2000, nationalparker (naturforvaltning nationalt og internationalt)

  • Naturbeskyttelse som værktøj til beskyttelse af skov- og naturtyper og biodiversitet

  • Integreret forvaltning af lysåben natur og skov

 

Naturtyperne og deres plejebehov

  • Beskyttede natur- og skovtyper og deres plejebehov

  • Plejepligt, plejeret, hvem har ansvaret for plejen – og udfører den

  • Naturkvalitet og bevaringsmålsætninger

  • Praktisk naturpleje og naturplejens effekter på økosystem og biodiversitet

  • Naturgenopretning/økologisk restaurering

  • Naturovervågning og naturkvalitetsbedømmelse, herunder introduktion til Ellenberg indikatorværdier, beregning af indeks for naturværdi m.v.

  • Økonomiske ressourcer og andre værktøjer

 

Arterne og det omgivende miljø

  • Kvælstofdeposition og dens betydning for naturtilstanden i våde og tørre habitater

  • Naturen og landbruget

  • Flora og fauna og krav og tilpasninger til deres miljø

  • Interaktion mellem terrestrisk og akvatisk miljø og mellem skov og lysåben natur

 

Værdisætning

  • Introduktion til forskellige former for værdisætninger som High Nature Value i det åbne land og i skov,

  • Biodiversitetskortlægning mv.

  • Databaser, der indeholder oplysninger af relevans for naturforvaltning

     

    Plejeplanlægning

  • Plejeplaner i fredninger og Natura 2000

  • Adaptiv planlægning og andre former for dialogbaseret planlægning

Engelsk titel

Nature Management - Past, Present and in the Future

Målbeskrivelse

Viden

  • De studerende lære at kende de forskellige former for naturbeskyttelse, herunder §-3, Natura 2000, skovloven, nationalparker mv.

  • De studerende opnår viden og teoretisk forståelse for virkemidlernes effekter på økosystem og biodiversitet.

  • De studerende lærer principperne for vurdering af naturkvalitet, plejebehov, prioritering af plejen og valg af plejemetoder.

  • De studerende lærer principperne bag handleplaner, plejeplaner og naturplaner samt bliver i stand til selv at udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterede forvaltningsplaner.

Færdigheder

  • De studerende lærer at vurdere muligheder og begrænsninger af de forskellige former for beskyttelse i forhold til beskyttelse af biodiversitet..

  • De studerende stifter bekendtskab med praktiske metoder til naturovervågning

  • De studerende kan finde viden i diverse databaser af relevans for naturforvaltningen

Kompetencer

  • De studerende kan diskutere forskellige indikatorer til overvågning og kvalitetsbedømmelse

  • De studerende kan udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterende forvaltningsplaner

Undervisningen vil bestå af forelæsninger, øvelser, ekskursioner og diskussioner. Desuden skal de studerende skrive et essay over et selvvalgt emne fra kursusplanen

Se Absalon for kursuslitteratur.

Kurset vil være en god forløber for "Feltkursus i Naturforvaltning"

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 25 min
Skriftlig aflevering
Den mundtlige eksamen består af en kort præsentation af den skriftlige opgave (5-7 min) efterfulgt af spørgsmål/​diskussion af opgaven. . Derefter trækker den studerende et spørgsmål indenfor emnerne i forelæsningerne og øvelserne og præsenterer og diskuterer emnet (10-12 min). Den skriftlige opgave, diskussion og eksamensspørgsmålet tæller hver en tredjedel af karakteren. Kurset er bestået, når den samlede karakter er 02 eller højere.


Den skriftlige opgave afleveres senest 7 dage før eksamen. Den mundtlige prøve er uden forberedelse.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 18
  • Kollokvier
  • 14
  • Ekskursioner
  • 21
  • Projektarbejde
  • 35
  • Vejledning
  • 24
  • Forberedelse
  • 54
  • Teoretiske øvelser
  • 12
  • Total
  • 206