Teater- og performancestudier:Fordybelsesemne- Publikums-relationer

Kursusindhold

Hvad menes der med termer som publikumsudvikling, publikumsrelevans og publikumsrelationer?

Hvilke metoder ligger bag de seneste ti års undersøgelser af teatrenes publikum i Danmark?

Hvad er de kunstneriske strategier for publikumsrelationen, vi ser i anvendelse i øjeblikket, hvordan udmøntes de på scenen og hvordan opleves de af publikum?

Hvad gør performative begivenheder med – og for – de, som iagttager, bevidner og deltager i dem?

Kurset struktureres over tre forskellige perspektiver på publikumsrelationen: teaterinstitutionens, publikums og de optrædendes. Interessen for teatrenes publikum har traditionelt set handlet om antal solgte billetter, markedsføring og branding. Ud over at se på den stigende interesse for forholdet mellem scenekunstens institutioner og deres forskellige publikumssegmenter, retter vi et kritisk blik mod publikumsrelationens æstetiske dimension: Med afsæt i et historisk perspektiv på relationen mellem scene og sal, vil vi undersøge en række nylige og igangværende publikumsstudier med særligt fokus på deres metodiske tilgang og teoretiske forankring (i bl.a. fænomenologi, kognitions- og affektteori). Kurset henvender sig både til BA- og KA-studerende.

Engelsk titel

Teater- og performancestudier: Public Relations

Forelæsning

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
http:/​​/​​hum.ku.dk/​​uddannelser/​​aktuelle_studieordninger/​​teatervidenskab/​​teatervidenskab_ba.pdf
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse
  • 84
  • Eksamen
  • 84
  • Vejledning
  • 210
  • Total
  • 420