IEP; Anatolisk sproghistorie

Kursusindhold

Viden om og forståelse af:

  • de synkrone sproglige forhold omkring et eller flere sprog inden for en af følgende sproggrene: baltoslavisk, anatolisk, germansk, italisk, keltisk, armensk, albansk eller tokharisk,
  • de(t) nævnte sprogs lydlige og morfologiske historie i forhold til det indo- europæiske grundsprog,
  • hovedtræk i udviklingen frem til de(t) valgte sprogs moderne efterkom-mere i det omfang det er muligt og relevant,
  • sproghistoriske analyseproblemer relateret til de(t) valgte sprog.

 

Færdigheder i at:

  • oversætte og foretage en synkron grammatisk analyse af tekststykker fra de(t) valgte sprog,
  • vurdere og analysere de(t) valgte sprogs historie og rekonstruere det in-doeuropæiske udgangspunkt,
  • vælge og anvende de passende videnskabelige metoder til afklaring af sproghistoriske analyseproblemer,
  • formidle den erhvervede viden med anvendelse af den korrekte termino-logi,
  • begrunde og argumentere for en selvstændig stillingtagen og oparbejde en kritisk tilgang til præsentation af forskellige synspunkter og frem-gangsmåder.

 

Kompetencer i at:

  • tilegne sig sprogvidenskabelige tekster og bedømme dem kritisk med henblik på informationsindhold, anvendelighed og troværdighed,
  • tilegne sig lydlige og grammatiske systemer selvstændigt, hurtigt og ef-fektivt,
  • søge efter information, der belyser sproghistoriske analyseproblemer.
Engelsk titel

Elective Indo-European Language

Uddannelse

Indoeuropæisk

Målbeskrivelse

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
 

Kandidatuddannelser:

2018-ordningen (Lingvistik)

2015-ordningen (Indoeuropæisk)
 

Se alle studieordningerne for Lingvistik og Indoeuropæisk

Holdundervisning

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
KA 2018-ordningen (Lingvistik): Bunden mundtlig prøve
KA 2015-ordningen (Indoeuropæisk): Bunden hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • Ekskursioner
  • 146,5
  • Total
  • 412,5