Eksamen i livscyklus

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres integreret kursus i livscyklus.

Engelsk titel

Exam in the Life Cycle

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Målbeskrivelse

Eksamen

Viden

  • beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
  • beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne-/familieområdet
  • diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
  • beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
  • redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
  • beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
     

Færdigheder

  • begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
  • begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger

 

Kompetencer

  • begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol

For at gå til eksamen skal den studerende have uploadet to porteføljebeskrivelser der er godkendt af vejleder

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i en af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
  • beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne-/familieområdet
  • diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
  • beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
  • redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
  • beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
     

Færdigheder

  • begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
  • begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger

 

Kompetencer

  • begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol

 

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 53
  • Holdundervisning
  • 18
  • Forberedelse
  • 203
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 275