Eksamen i hjerne og bevidsthed

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres Integreret kursus i hjerne og bevidsthed.

Engelsk titel

Exam in the Brain and Consciousness

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Målbeskrivelse

Eksamen

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne

  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme 


  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og 
kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet


  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx 
farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer 
o.a.) 


  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme 


  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse 
versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)

 

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
     
  • diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor

  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt 
diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden

For at gå til eksamen skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder

Den studerendes arbejdsbelastning for kursus og eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.

ECTS
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne

  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme 


  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og 
kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet


  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx 
farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer 
o.a.) 


  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme 


  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse 
versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)

 

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
     
  • diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor

  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt 
diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden

 

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 46
  • Forberedelse
  • 208
  • Eksamen
  • 1
  • Holdundervisning
  • 20
  • Total
  • 275