Videnskabsteori

Kursusindhold

Undervisningen skal indføre den studerende i principper, begreber og positioner indenfor etisk og videnskabsteorisk tænkning og praksis.

Engelsk titel

Theory of Science

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation

  • Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik

  • Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet

  • Redegøre for de vigtigste principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, hermeneutik og grounded theory

 

Færdigheder

  • Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området

  • Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber

  • Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation

Forelæsninger

Kollektiv
ECTS
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 24 timer
Hjemmeopgave 24 timer.
En side er ca. 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation

  • Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik

  • Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet

  • Redegøre for de vigtigste principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, hermeneutik og grounded theory

 

Færdigheder

  • Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området

  • Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber

  • Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation

  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 24
  • Forelæsninger
  • 15
  • Forberedelse
  • 31
  • Total
  • 70