Aflyst efterår 2017 - Avancerede spørgeskemametoder
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i det praktiske arbejde med at bearbejde et eller flere eksisterende datasæt fra en spørgeskemaundersøgelse, hvor der er anvendt et eller flere patient-rapportere outcome (PRO) skemaer og tilhørende baggrundsvariabler.
Arbejdet vil dække følgende emner:
- Teknikker til beregning af scorer.
- Konstruktion af nye og/eller validering af eksisterende multi-item-skalaer med klassiske psykometriske teknikker og test for differential item functioning (DIF).
- Tilrettelæggelse og udførelse af 'kulturel validering' af spørgeskemaet i det aktuelle datasæt, sammenlignet med publicerede data.
- Sammenligning af måleevner (sensitivitet/responsiveness) mellem items/skalaer og mellem skalaer på forskellige niveauer med beregning af relative validity.
- Longitudinel analyse med anvendelse af flere forskellige metoder til håndtering af missing data og sammenligning af deres resultater, samt anvendelse af forskellige teknikker til longitudinel analyse.
- Fokus på kurset er anvendelse af allerede kendte statistiske medtoder - der undervises ikke disse.
Aflyst efterår 2017 - Advanced Questionnaire Methods
Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab - valgfag
Efter endt kursus skal de studerende kunne:
Viden:
Redegøre for de vigtigste trin i arbejdet med at bearbejde et datasæt fra en spørgeskemaundersøgelse, herunder teknikker til beregning af scorer, konstruktion of validering af multi-item-skalaer, tilrettelæggelse af kulturel validering, vurdering af sensitivitet/responsiveness og relativ validitet.
Diskutere forskellige teknikker til håndtering af missing data og udførelse af longitudinel analyse.
Færdigheder:
Beregne scorer for enkelt- og multi-item skalaer.
Konstruere og validere simple multi-item-skalaer.
Kunne tilrettelægge og udføre en kulturel validering af et spørgeskema.
Kunne analysere sensitivitet/responsiveness og beregne relativ validitet.
Kunne udvælge og gennemføre analyser af missing data og diskutere fordele og ulemper ved forskellige strategier.
Kunne udvælge og gennemføre longitudinelle analyser og diskutere fordele og ulemper ved forskellige strategier.
Kompetencer:
Kunne tilrettelægge og gennemføre analyse af et datasæt fra en spørgeskemaundersøgelse med håndtering af missing data og udvælgelse og samenligning af longitudinelle analysemetoder.
Kunne tilrettelægge en strategi til konstruktion eller validering af multi-item-skalaer, herunder kulturel validering af spørgeskemaer og vurdering af deres måleevner.
Forelæsninger, læsning og diskussion af artikler og praktiske
computer-øvelser med brug af statistikprogrammet SPSS (med mindre
den studerende mestrer et andet).
Det vil blive tilstræbt, at de studerende på skift forbereder og
afholder forelæsninger efter forudgående feedback fra lærer.
Udarbejdelse af en kursusopgave gennem kurset i grupper på 2-3
personer. Opgaven skal indeholde dele svarende til minimum fire af
de omtalte færdigheder - enten fra gennemførelse af praktiske
analyser eller afholdelse af forelæsning.
Fayers P, Machin D. Quality of Life: The Assessment, Analysis and Interpretation of Patient-reported Outcomes. 3rd ed. Wiley, 2016. 626 pp.
Udvalgte artikler.
Kendskab til spørgeskemakonstruktion og statistik på kandidatniveau.
Gennemført kurserne i Spørgeskemakonstruktion SFOA09003U/E og Statistik SFOA09001U/E på 1.sem./KA af Folkesundhedsvidenskab.
Dette kursus er ikke åbent for eksterne studerende.
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringOmfang for en gruppe på 2 studerende er 15 sider tekst + bilag og for en gruppe på 3 studerende er 22 sider tekst + bilag.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at bestå eksamen skal de studerende kunne:
Viden:
Redegøre for de vigtigste trin i arbejdet med at bearbejde et datasæt fra en spørgeskemaundersøgelse, herunder teknikker til beregning af scorer, konstruktion of validering af multi-item-skalaer, tilrettelæggelse af kulturel validering, vurdering af sensitivitet/responsiveness og relativ validitet.
Diskutere forskellige teknikker til håndtering af missing data og udførelse af longitudinel analyse.
Færdigheder:
Beregne scorer for enkelt- og multi-item skalaer.
Konstruere og validere simple multi-item-skalaer.
Kunne tilrettelægge og udføre en kulturel validering af et spørgeskema.
Kunne analysere sensitivitet/responsiveness og beregne relativ validitet.
Kunne udvælge og gennemføre analyser af missing data og diskutere fordele og ulemper ved forskellige strategier.
Kunne udvælge og gennemføre longitudinelle analyser og diskutere fordele og ulemper ved forskellige strategier.
Kompetencer:
Kunne tilrettelægge og gennemføre analyse af et datasæt fra en spørgeskemaundersøgelse med håndtering af missing data og udvælgelse og samenligning af longitudinelle analysemetoder.
Kunne tilrettelægge en strategi til konstruktion eller validering af multi-item-skalaer, herunder kulturel validering af spørgeskemaer og vurdering af deres måleevner.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 10
- Forberedelse
- 61
- Eksamen
- 57
- Total
- 138
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFOK17003U
- ECTS
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Skemagruppe
-
Ikke samtidig med Spørgeskemakonstruktion på KA/1.sem.
- Kapacitet
- 25 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlig
- Mogens Grønvold (4-6f716e664275777066306d7730666d)
Underviser
Erfarne forskere, der har arbejdet med udvikling, validering og analyse af spørgeskemaundersøgelser.
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende