Psykologi, pædagogik og sundhedskommunikation

Kursusindhold

Faget omfatter introduktion til almen psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og sundhedskommunikation.

Faget omfatter introduktion til almen psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og sundhedskommunikation. Formålet er, at de studerende tilegner sig tilstrækkelig viden om psykologi, pædagogik og sundhedskommunikation til, at de kan medinddrage disse fagområder i analyser af folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger og i udviklingen af tiltag inden for forebyggelse og behandling.

Engelsk titel

Psychology, Learning Theory and Health Communication

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Målbeskrivelse

Efter at have gennemført kursus forventes den studerende at kunne:

Viden:

  • beskrive og redegøre for basale begreber, metoder og teorier inden for almen psykologi, udviklingspsykologi, socialpsykologi, klinisk psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og sundhedskommunikation;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de dele af ovenstående fagområder, som er særligt centrale for folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de psykologiske og pædagogiske metoder, begreber og teorier, som er særligt relevante i folkesundhedsvidenskaben.

 

Færdigheder:

  • demonstrere overblik over pensum og evne til at identificere relevante pensumområder i forhold til folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger og udviklingen af tiltag inden for forebyggelse og behandling;
  • demonstrere evne til selvstændigt at integrere og reflektere over fagets fagområder og problemstillinger og deres relation til andre fagområder inden for folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere færdigheder i at kommunikere på baggrund af psykologisk og pædagogisk empiri, begreber og teorier.

 

Kompetencer:

 

  • tilegne sig ny psykologisk og pædagogisk viden;
  • tage kritisk stilling til anvendelse og relevans af denne viden i forhold til folkesundhedsvidenskabelig forskning, kommunikation og tiltag inden for forebyggelse og behandling.

 

Forelæsninger og holdundervisning

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
3 timers skriftlig prøve på Peter Bangs Vej med alle hjælpemidler tilladt.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Adgang til følgende programmer ved eksamen på Peter Bangs Vej:

Officepakken (Word, Excel, Onenote og Powerpoint)
IO2 – den digitale pen
Panoramic Viewer
Paint
Lommeregner – Windows egen
R – Statistik program
ITX MC – multiple choice program
Adobe reader
MathType -formelprogram
SAS – Statistikprogram
STATA – Statistikprogram
Adgang til Karnov – Lovsamling
Adgang til Virmik
USB adgang – til usb stik med noter m.m.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer - uden censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 til eksamen skal den studerende med udgangspunkt i kursuslitteratur kunne:

Viden:

  • beskrive og redegøre for basale begreber, metoder og teorier inden for almen psykologi, udviklingspsykologi, socialpsykologi, klinisk psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og sundhedskommunikation;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de dele af ovenstående fagområder, som er særligt centrale for folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de psykologiske og pædagogiske metoder, begreber og teorier som er særligt relevante i folkesundhedsvidenskaben.
     

Færdigheder:

  • demonstrere overblik over pensum og evne til at identificere relevante pensumområder i forhold til folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger og udviklingen af tiltag inden for forebyggelse og behandling;
  • demonstrere evne til selvstændigt at integrere og reflektere over fagets fagområder og problemstillinger og deres relation til andre fagområder inden for folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere færdigheder i at kommunikere på baggrund af psykologisk og pædagogisk empiri, begreber og teorier.
     

Kompetencer:

  • tilegne sig ny psykologisk og pædagogisk viden;
  • tage kritisk stilling til anvendelse og relevans af denne viden i forhold for folkesundhedsvidenskabelig forskning, kommunikation og tiltag inden for forebyggelse og behandling.

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 46
  • Holdundervisning
  • 6
  • Forberedelse
  • 151
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206