Spørgeskemakonstruktion

Kursusindhold

I kurset gennemgås teorier, begreber og principper for spørgeskemakonstruktion og -validering og gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser. De studerende gennemfører selv i grupper på 1-3 studerende udvikling af et lille spørgeskema samt afprøvning og revision af det samt anvendelse og bearbejdning af resultaterne.

Kursusopgaven skrives undervejs i kurset med vejledning i holdtimerne.

Engelsk titel

Questionnaire Construction

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Forstå, at spørgeskemaer udvikles og vurderes i forhold til konkrete problemstillinger;
  • Forstå hvad der menes med konceptualisering og variabelliste;
  • Kende principper for item-konstruktion;
  • Kende metoder til belysning af indholds-, begrebs- og kriterievaliditet samt reliabilitet;
  • Kende metoder til måling af helbredsstatus;
  • Redegøre for argumenter for valg mellem standardspørgeskemaer versus specifikke spørgeskemaer samt for udvikling af egne versus brug af andres spørgeskemaer;
  • Kende basale forhold vedrørende skalakonstruktion og skalavalidering.

 

Færdigheder

  • Kunne udarbejde en problemformulering;
  • Kunne identificere nøglevariable;
  • Kunne gennemføre konceptualisering for en nøglevariabel og udarbejde variabelliste;
  • Kunne udarbejde et basalt spørgeskema;
  • Kunne gennemføre præ- og pilotundersøgelser;
  • Kunne teste spørgeskemaer i kognitive interviews;
  • Kunne gennemføre spørgeskemaundersøgelser;
  • Kunne tilrettelægge undersøgelser af validitet og reliabilitet;
  • Kunne foretage indledende databehandling og –kontrol af resultater fra spørgeskema.

 

Kompetencer

  • Ved anvendelse af viden fra spørgeskemaundersøgelser at kunne vurdere spørgeskemaers kvalitet ud fra en gennemgang af deres udviklingsproces, validering, anvendelse og resultater i forhold til givne problemstillinger;
  • I forhold til tilrettelæggelse af egne spørgeskemaundersøgelser at kunne afveje fordele og ulemper ved at udvikle et spørgeskema selv eller vælge et standardspørgeskema;
  • Kunne indgå kvalificeret i udvikling og indledende validering af et spørgeskema til videnskabelig anvendelse.

 

Forelæsninger og holdtimer

Lærebog: Fayers P, Machin D. Quality of Life: The Assessment, Analysis and Interpretation of Patient-reported Outcomes. 3rd ed. Wiley, 2016. 626 pp.

Bruges også i faget statistik på samme semester. 

Desuden artikler m.v.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Undervejs i holdtimerne får de studerende løbende individuel mundtlig feedback, og det sikres, at alle grupper får lejlighed til at stille spørgsmål, præsentere tekst, og får afklaret tvivlsspørgsmål med læreren i hvert modul.

I kurset indgår også peer-feedback, hvor hver gruppe præsenterer udkast til spørgeskema for en anden gruppe og får kritik og kommentarer.

ECTS
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af kursusopgave, som udarbejdes individuelt eller i grupper.
Omfang:
1 studerende = maks. 10 normalsider
2 studerende = maks. 15 normalsider
3 studerende = maks. 20 normalsider
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen Bestået skal den studerende med udgangspunkt i pensum kunne:

Færdigheder

  • Udarbejde en problemformulering;
  • Identificere nøglevariable;
  • Kunne gennemføre konceptualisering for en nøglevariabel og udarbejde variabelliste;
  • Udarbejde et basalt spørgeskema;
  • Gennemføre præ- og pilotundersøgelser;
  • Teste spørgeskemaer i kognitive interviews;
  • Argumentere for, hvordan metoder til belysning af indholds-, begrebs- og kriterievaliditet samt reliabilitet ville kunne anvendes i det videre arbejde med eget skema;
  • Gennemføre en mindre spørgeskemaundersøgelse;
  • Foretage indledende databehandling og –kontrol af resultater fra spørgeskema.

 

Kompetencer

  • Vurdere - ud fra egne erfaringer på kurset - det udviklede spørgeskemas kvalitet i forhold til givne videnskabelige problemstillinger ud fra en gennemgang af udviklingsprocessen, præ- og pilotundersøgelser, kognitive interviews, den (sparsomme) gennemførte validering samt de indledende resultater.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 10
  • Holdundervisning
  • 21
  • Projektarbejde
  • 80
  • Forberedelse
  • 27
  • Total
  • 138