Almen Økologi (Økologi)

Kursusindhold

I løbet af kurset behandles en række emner:

  • Puljer og processer i naturen
  • Primærproduktion
  • Sekundærproduktion
  • Nedbrydning
  • Stofkredsløb
  • Succession
  • Klima og biomer
  • Karakteristik af terrestriske og akvatiske økosystemer
Engelsk titel

General Ecology (Økologi)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i kemi
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it

Målbeskrivelse

Viden:

Efter kurset forventes den studerende at have et bredt kendskab til:

  • det terrestriske, det limniske og det marine miljø
  • det kvalitative og kvantitative samspil mellem organismerne og det omgivende miljø


Færdigheder:

Efter kurset forventes den studerende at kunne:

  • benytte udvalgte økologiske fagudtryk og begreber.
  • beskrive udvalgte processer i økosystemer og de organismegrupper, der formidler dem, samt forklare de processer, som organismegrupperne formidler.
  • beskrive energipuljer og -strømme i økosystemer, og kunne vurdere deres kvantitative betydning.
  • beskrive udvalgte puljer og strømme af C, N og P i økosystemer.
  • foretage beregninger af puljer og strømme med benyttelse af korrekte enheder.
  • analysere sammenhængen i komplekse økologiske problemstillinger.
  • beskrive de mekanismer, der regulerer økosystemprocesserne.
  • forudse og beregne konsekvenser for organismepuljer og stofstrømme af ændringer i abiotiske og biotiske forhold.
  • sætte økologiske problemstillinger i relation til samfundets forvaltning af naturen og dens ressourcer.
  • karakterisere og sammenligne udvalgte limniske, marine og terrestriske økosystemer i forskellige klimazoner.
  • søge information om økologisk relevante teknikker og metoder, som ligger uden for anbefalet læsning.


Mod slutningen af kurset laves gruppeprojekter, hvis afrapportering forventes at vise, at den studerende kan:

  • inddrage og syntetisere viden, der er erhvervet under kursets basisdel.
  • relatere egne data til gængse teorier.
  • gennemføre et projekt, hvor det fx er nødvendigt at supplere med viden udover den, der er erhvervet gennem undervisningen.
  • foretage en selvstændig behandling og tolkning af data.
  • udarbejde en veldisponeret projektrapport, fx ved anvendelse af:
    a) Resumé
    b) Indledning - hypotese/mål
    c) Arbejdsbeskrivelse (litteratur, interviews, besigtigelser m.m.)
    d) Resultater
    e) Diskussion og konklusioner
    f) Referencer
    g) Evt. bilag
  • skrive rapporten på et forståeligt og korrekt dansk


Kompetencer:

Efter kurset forventes den studerende at have erhvervet følgende kompetencer:

  • at kunne forudse og beregne konsekvenser for organismepuljer og stofstrømme af ændringer i abiotiske og biotiske forhold
  • at kunne sætte økologiske problemstillinger i relation til samfundets forvaltning af naturen og dens ressourcer
  • at kunne karakterisere og sammenligne udvalgte limniske, marine og terrestriske økosystemer i forskellige klimazoner
  • at kunne analysere sammenhængen i komplekse økologiske problemstillinger

Undervisningen er sammensat af forelæsninger, praktiske laboratorieøvelser, beregnings-øvelser og diskussion og gruppeprojekter.

I de første seks uger er der to forelæsninger (á 1-2 timer) og to øvelsesgange (á 2-3 timer) pr. uge. I den syvende uge laves et akvatisk eller terrestrisk projekt, hvortil der knyttes felt- og/eller laboratoriearbejde.

Undervisningen i projektugen er obligatorisk. Hermed menes at man skal være til 100 % af undervisningen i projektugen svarende til ca. 8 timer på felt/laboratorie-dagen samt 5 timer til databehandling på resten af ugen. Laboratorie dagen ligger typisk enten mandag eller tirsdag i 7. undervisningsuge, og rapporten afleveres sædvanligvis den efterfølgende søndag ved midnat. Senest den efterfølgende tirsdag får man at vide om rapporten er godkendt, og hvis det ikke er tilfældet, får man yderligere halvanden dag til at revidere rapporten. En godkendt rapport er forudsætning for at kunne gå til skriftlig eksamen (se under "Eksamen").

Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Den skriftlige prøve er udformet som en multiple choice prøve.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Computer, lommeregner – dog ikke med internet eller anden netværksadgang - bøger, noter mv.

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 18
  • Praktiske øvelser
  • 46
  • Projektarbejde
  • 30
  • Forberedelse
  • 108
  • Eksamen
  • 4
  • Total
  • 206