KA-tilvalg: Billedkunst/design og gymnasial praksis

Kursusindhold

Forskellige tilgange og discipliner indenfor billedkunst- og designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.

Kursets formål er at kunne udnytte konkrete erfaringer med kreative processer med teorier og metoder fra kunst-og designhistorie, kunst-/designpraksis og fagdidaktik. Som resultater af anvendelsen udvikler de studerende konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb, som kan bruges i gymnasiale og andre uddannelser. 

Undervisningen består af introducerende forelæsninger eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

Engelsk titel

Upper-Secondary School Practice

Forelæsning

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, og består af kunst-/design teoretiske tekster,  tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.

Litteraturliste til første mødegang er:

læreplaner stx billedkunst b og vejledning (uvm.dk)

eller læreplaner htx design b og vejledning (uvm.dk)

Anna M. Kindler, David A. Pariser, Axel van den Berg, Wan Chen Liu, and Belidson Dias

Esthetic Modernism, The First Among Equals? A Look at Aesthetic Value Systems in Cross-Cultural, Age and Visual Arts Educated and Non-Visual Arts Educated Judging Co-horts

(REX: The International Joumal of Cultural Policy, 2002 VOL. 8 (2). pp. 135- 151

 

På Absalon:

Tom Hardy:  "Nailing Jelly: Art Education in a Postmodern World". (7 - 15) i Tom Hardy red. Art Education in a Postmodern world 2006

Norman H. Freeman, "Everyday Aesthetic Thinking About Pictures" (Aesthetic Judgment and Reasoning) i                Handbook of research and policy in art education/ edited by Elliot W. Eisner. Michacl D. Day (2004)

Vinod Goel,  6.2 "Multiplicity of Symbol Systems" i: Sketches of thought, 1995 (128-135)

 

 

 

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse
  • 293
  • Eksamen
  • 84
  • Vejledning
  • 1
  • Total
  • 420