Kbh: Systemevaluering og interaktionsdesign

Kursusindhold

Brugernes oplevelse af et system er i høj grad formet af systemets interaktions design, dvs design af brugergrænsefladen, systemets informationsarkitektur og interaktions design processen. Dette inkluderer spørgsmål som graden af bruger involvering i design processen, match mellem interaktions designet og brugernes krav til funktionalitet og indhold samt anvendelsen af design metoder. Et vigtigt element er i hvor høj grad vi kan stole på kvaliteten af data indsamlet ved analyse og evaluering af systemets brugervenlighed.

Kurset vil berøre følgende emner:

  • Definitioner, modeller og teorier indenfor interaktionsdesign og brugervenlighed
  • Brugervenlighed i historisk perspektiv
  • Informations arkitektur
  • Processer i interaktionsdesign og brugerinvolvering
  • Methoder og værktøjer til analyse og evaluering af interaktions design
  • Modellering af et interaktionsdesign
Engelsk titel

Kbh: System Evaluation and Interaction Design

Målbeskrivelse

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • forskning indenfor design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed, herunder brugernes oplevelse af systemerne

  • metoder til design af systemers brugerinteraktion og evaluering aaf deres brugbarhed

Færdigheder i at

  • reflektere over teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i forhold til konkrete anvendelser og undersøgelser

  • vurdere undersøgelser af systemers interaktionsdesign og brugbarhed

  • analysere styrker og svagheder ved forskellige typer af interaktionsdesigns med hensyn til deres brugbarhed.

Kompetencer i at

  • designe, på prototypeniveau, navigationen i et system og den visuelle præsentation af information

  • evaluere et systems brugbarhed med brugerinvolverende såvel som analytiske metoder

  • planlægge og gennemføre interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i korte iterationer, hvor evalueringer guider designarbejdet.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • redegøre for og diskutere teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering, og herunder inddrage egne erfaringer med anvendelse af disse teorier og metoder 

  • analysere og perspektivere brugbarheden af, herunder brugeroplevelsen med, forskellige typer af interaktionsdesigns

  • designe, på prototypeniveau, og evaluere interaktionen mellem bruger og system, herunder identificere brugbarhedsproblemer i systemers brugerinteraktion

Forelæsninger, Holdundervisning, Studenteroplæg, øvelser

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset: (4 ex.)

  • Dumas, J.S. and Fox, JE. (2007) Current practice and future directions. In A.L. Sears and J.A. Jacko The Human-Computer Interaction Handbook (2.ed) pp. 1129-1149. New York, LEA
  • Hertzum, M., Jacobsen, NE. (2010) the evaluator effect : a chilling fact about usability evaluation methods International Journal of Human-Computer Interaction, 15(1) pp 183-204
  • Lazar, J. (2007) Universal usability : designing computer interfaces for diverse user populations. Chichester, Wiley
  • Preece, J., Sharp, H., Rogers, Y. (2015) Interaction design : beyond human-computer interaction. 4. ed. Chichester, Wiley.
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30
Eksaminationssprog: Dansk
Materialet består normalt af en skriftlig projektopgave. Materialet vægter 2/3 af bedømmelsen. Omfang 15-20 normalsider for en individuel besvarelse.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 206,8
  • Total
  • 410,8