DAN; Danskfagets didaktik
Kursusindhold
Hvordan underviser man i dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke
bare som man gjorde før i tiden. Med gymnasiereformen (2005) er der
kommet et forstærket fokus på didaktiske metoder og på samspillet
mellem fagene. Danskfaget må forholde sig til sin rolle i
gymnasiets helhed, til fagets læringsmål, til en stadig voksende
stofmængde og til elevgrupper i hastig forandring. Kurset i
Danskfagets didaktik skal forberede jer på den komplekse og
fascinerende gymnasiale virkelighed. Vi skal arbejde med danskfaget
i gymnasiet (stx og hf) ud fra en række forskellige vinkler og i
både historisk og aktuelt perspektiv. Kurset er bygget op om flg.
tyngdepunkter:
• Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
• Interaktion i klasserummet
• Fagdidaktik, litteraturpædagogik
• Undervisningspraktik i gymnasiet/hf, herunder såvel
undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af
undervisningsforløb
I bliver præsenteret for relevante tekster og faglitteratur i
relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres
bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til
at beskrive og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre
hovedområder (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende
hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen.
Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed
eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i
undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal
I levere forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til
at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal
analysere konkrete teksters liv i undervisningsforløbene.
Teaching Danish, A-level
Dansk
Dansk (gymnasierettet)
Faglige mål:
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2008-ordningen
Alle studieordningerne findes her:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/
Holdundervisning med aktiv deltagelse
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende
virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som
vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne
grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med
danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede
undervisningsforløb.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøveFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 210
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK00098U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Pris
-
Kun for studerende ved Åbent Universitet:
Læs mere om pris her
Læs mere om tilmelding her - Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlig
- Anders Østergaard (5-6371677576426a776f306d7730666d)
Underviser
Anders Østergaard
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende