Velfærd, ulighed og mobilitet

Kursusindhold

Kurset handler om velfærd, ulighed og mobilitet i det danske samfund. Formålet er at introducere teori og empiri, som beskriver og forklarer uligheder i fordelingen af ressourcer (økonomiske, sociale og kulturelle) og goder (materielle og symbolske) samt de velfærdsmæssige konsekvenser heraf inden for og mellem generationer. Kurset fokuserer på en række kerneområder: Sociale lagdeling, økonomisk ulighed, fattigdom, arbejdsmarkedet, social mobilitet, forbrug, sundhed og familie.

Engelsk titel

Welfare, inequality and social mobility

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 2. semester på sociologi.

Målbeskrivelse

Viden:

Kurset præsenterer teori og empiri om uligheder inden for en række centrale velfærdsområder: Social lagdeling, økonomisk ulighed, fattigdom, arbejdsmarkedet, social mobilitet, forbrug, sundhed og familie. Efter kurset kan den studerende

- demonstrere en bred indsigt i uligheder i fordelingen af ressourcer og goder i det danske samfund

og redegøre for disse uligheder på både mikro- og makroniveau.

 

Færdigheder:

Kurset gør den studerende i stand til at

- koble teori og empiri om fordelingen af ressourcer og goder inden for en række centrale velfærdsområder

- kombinere relevant teori og empiri på tværs af velfærdsområder med henblik på at opnå en bredere indsigt i den sociale lagdeling i Danmark.

 

Kompetencer:

Efter endt kursus er den studerende i stand til selvstændigt at

 - beskrive uligheder i fordelingen af ressourcer og goder,

- anvende denne viden til at skabe ny viden om den sociale lagdeling i Danmark og

- omsætte eksisterende og ny viden i konkret rådgivning.   

Forelæsninger og øvelser

Pensum er endelig ikke på plads.

Forventet hovedlitteratur/grundbog bliver: Carsten Strøbye Jensen 2016: Sociale forskelle og social stratifikation. Hans Reitzels Forlag.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Porteføljeeksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 124
  • Øvelser
  • 24
  • Eksamen
  • 30
  • Total
  • 206