Videnskabsteori for økonomer

Kursusindhold

Formålet med kurset er at styrke de studerendes forståelse af økonomi som en praktisk videnskab. Udgangspunktet for kurset er, at det er modellerne, som gør, at økonomi kan hævdes at være en videnskab. Kurset stiller derfor skarpt på modellers rolle i økonomi.

  • Hvordan bruges modeller i økonomi?
  • Hvad er en kritisk antagelse i en model?
  • Skal antagelserne i en model være realistiske eller ej?
  • Hvordan navigerer man mellem forskellige modeller? Mange økonomiske modeller er funderet i en nytteetik. Nytteetikken kan imidlertid kritiseres på mange niveauer, hvorfor kurset også vil behandle etik og moral i økonomi.

 

Sigtet med kurset er i sidste instans at gøre de studerende til bedre økonomer.

Kurset er bygget op omkring følgende temaer:

  • Brug og misbrug af økonomiske ideer
  • Modellers rolle i økonomi
  • Valg af modelramme
  • Model versus teori i økonomi
  • Kritik af den økonomiske metode
  • Betydningen af etik og moral
  • Nytte-, pligt-, og dydsetik
  • Velfærd og efficiens
  • Paretokriteriet og cost-benefit analyse
  • Moralske grænser for markedet
  • Økonomisk retfærdighed
  • Etisk pluralisme
Engelsk titel

Philosophy of Social Science

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 3. år

 

OBS: Indhold er det samme som det tidligere Philosophy of Science. Faget udbydes kun på dansk fra foråret 2018 og frem. Dog i foråret 2018 vil nogle forelæsninger være på engelsk.

 

The course is not offered in English anymore.

Målbeskrivelse

Efter kursets afslutning skal den studerende kunne

Viden

  • Demonstrere viden om kursets fokusområder, herunder være i stand til at identificere, redegøre for, og reflektere over styrker og svagheder ved forskellige økonomiske argumenter, modeller, og teorier.

  • Forklare argumentationen bag de logiske positivister Karl Popper, Lakatos, Friedman og Kuhn, samt de største kritikpunkter af deres teorier.

Færdigheder

  • Redegøre for brugen (og misbrugen) af matematiske modeller i økonomi

  • Identificere og redegøre for kritiske antagelser økonomiske modeller

  • Forklare og diskutere fordele og ulemper ved forskellige metodiske traditioner inden for økonomi

  • Redegøre for forskellen mellem en model og en teori

  • Diskutere lødigheden af forskellige typer af kritik som ikke-økonomer har af økonomi

  • Reflektere over hvorvidt økonomi er en videnskab

  • Forklare og diskutere betydningen af etik og moral i økonomi

  • Redegøre for henholdsvis nytte-, pligt, og dydsetik

  • Identificere et økonomisk arguments normative udgangspunkt

  • Diskutere markedets moralske grænser

  • Redegøre for økonomisk retfærdighed

  • Diskutere definitionen af økonomi og problematikken omkring afgrænsning.

Kompetencer

  • Demonstrere kompetencer ved at være i stand til at vurdere økonomisk teori og praksis kritisk med reference til tematikkerne dækket i faget videnskabsteori.

Forelæsninger.

Litteratur:

• Rodrik, Dani (2015). Economics Rules: The Rights and Wrongs of the Dismal Science. WW Norton & Company

• Forelæsningsnoter

• Diverse artikler

Det forudsættes at den studerende har fulgt alle obligatoriske fag på de første to år af økonomi studiet.

Lektionsplan:

Forår 2018:
2 timers forelæsninger 1-2 gange om ugen fra uge 6 til 21 (minus helligdage).

Skemaet for BA kan ses på https:/​/​intranet.ku.dk/​polit_ba/​undervisning/​Lektionsplan-F18/​Sider/​default.aspx

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket under "Se skema" i højre side (F for forår med årstal først)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​​/​​skema.ku.dk/​​ku1718/​​dk/​​module.htm

-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-F18; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Forår/Spring – uge 5-30”
-Tryk: “Se skema”

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
på universitetets computere.
____
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler

____

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Faget kan ved stikprøve udtages til ekstern censur.
____
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Øvelseshold
  • 42
  • Forberedelse
  • 119
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206