Kursussøgning, efter- og videreuddannelse – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Kursussøgning, efter- og videreuddannelse

Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1

Praktisk information
Studieår 2016/2017
Tidspunkt
Forår
Niveau Kandidat
ECTS 2,5 ECTS
Kursusansvarlig
  • Nuno Vibe Hermann (4-717871724376787167316e7831676e)
Kursussekretær: Susanne Witthøft, suw@sund.ku.dk
  • Odontologisk Institut
Kursusnummer: SODK15024U

Engelsk titel

Course in Paedodontics and Clinical Genetics 1

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patientkategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Kurset skal ligeledes give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
  • redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
  • redegøre for tanderuption og tandskifte


Færdighed

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
  • forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering
  • diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
     

Kompetence

  • planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
  • foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
  • foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
  • udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling

Formelle krav

Ingen

Bemærkninger

Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved eksamen i pædodonti og klinisk genetik (SODK15031E)

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 2. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: Inden deltagelse kursus i pædodonti og klinisk genetik 2 samt deltagelse i eksamen i kandidatspeciale

Studienævn

Odontologisk Studienævn

Varighed

1 semester

Skemagruppe

Se Syllabus
---- SKEMA LINK ----

Undervisningsform

Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, øvelser og kliniske øvelser

Kapacitet

80 deltagere

Undervisningssprog

Dansk

Arbejdsbelastning

Kategori Timer
Forelæsninger 16
Holdundervisning 10
Praktiske øvelser 96
Forberedelse 104
Total 226

Eksamen (Kursusattest)

Prøveform

Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
Deltagelse i øvelsesundervisning, aflevering af opgaver samt beståede tests

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Bedømmelsesform

bestået/ikke bestået

Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
  • redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
  • redegøre for tanderuption og tandskifte


Færdighed

  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
  • forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering
  • diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
     

Kompetence

  • planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
  • foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
  • foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
  • redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
  • udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
  • vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling

Censurform

Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Mere information om kurset
Er du BA- eller KA-studerende?
Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende