Kursussøgning, efter- og videreuddannelse – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Kursussøgning, efter- og videreuddannelse

Statistik, Odontologi (2015-studieordning - udbydes første gang i E16 for 3. semester)

Praktisk information
Studieår 2016/2017
Tidspunkt
Efterår
Niveau Bachelor
ECTS 5 ECTS
Kursusansvarlig
  • Claus Thorn Ekstrøm (7-6a70787977747245787a736933707a336970)
  • Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusnummer: SODA15036U

Engelsk titel

Statistics

Kursusindhold

Kurset skal give den studerende indblik i den sundhedsvidenskabelige forskningsproces og sætte den studerende i stand til at forstå og vurdere en odontologisk tekst, hvor statistiske overvejelser indgår, samt give kendskab til statistisk variation i patientdata. Hovedindholdet i kurset er karakterisering af fordelinger, stikprøvebegrebet, normalfordelingens egenskaber, signifikanstankegangen, tests og sikkerhedsintervaller, sandsynligheder og binomialfordelinger.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at have et overblik over fundamentale statistiske begreber samt en forståelse af en række statistiske standardmodeller og -metoder for estimation og hypotesetestning, og hvorfor disse er nødvendige for odontologisk forskning, metodeudvikling og vurdering af best-practice.

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden:

  • kunne redegøre for de statistiske begreber: model, parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi, signifikansniveau, type 1 fejl, type 2 fejl.
  • følge en biostatistisk tankegang
     

Færdigheder:

  • kunne beregne sandsynligheder og middelværdier for normalfordelingen
  • kunne beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed
  • kunne udføre t-test under forskellige forudsætninger
  • kunne beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en proportion 
  • kunne analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test (goodness-of-fit-test)
  • kunne anvende lineære regressionsmodeller og kvantificere sammenhæng
  • håndtere de nøgleelementer, der indgår i fortolkning af en diagnostisk undersøgelse (refenceområde, sensitivitet, specificitet, etc.)
     

Kompetencer:

  • kunne formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser 
  • kunne fortolke resultater af statistiske analyser og drage relevante konklusioner 
  • fange andre statistiske forhold, herunder faldgruber, i dagligdagens kliniske problemer
  • kunne forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger
  • kritisk og med udbytte kunne læse odontologisk og medicinsk faglitteratur, hvori der indgår biostatistiske aspekter

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: inden påbegyndelse af bachelorprojekt
Forbeholdt studerende på bacheloruddannelsen i odontologi.

Studienævn

Odontologisk Studienævn

Varighed

1 semester

Skemagruppe

Se Syllabus
---- SKEMA LINK ----

Undervisningsform

Dialogbaseret holdundervisning

Kapacitet

100 deltagere

Undervisningssprog

Dansk

Undervisningsmateriale

Medical Statistics at a Glance af Aviva Petrie og Caroline Sabin

Arbejdsbelastning

Kategori Timer
Holdundervisning 16
Forberedelse 32
Total 48

Eksamen (SODA15036E)

Prøveform

Skriftlig aflevering
som består af to del-opgaver i løbet af kurset. Der gives én samlet karakter, hvor de to del-opgaver indgår i bedømmelsen med lige vægt. Opgaverne skal løses i grupper.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Bedømmelsesform

7-trins skala

Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen 12 skal den studerende kunne:

Viden:

  • redegøre for de statistiske begreber: model, parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi, signifikansniveau, type 1 fejl, type 2 fejl.
  • følge en biostatistisk tankegang
     

Færdigheder:

  • beregne sandsynligheder og middelværdier for normalfordelingen
  • beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed
  • udføre t-test under forskellige forudsætninger
  • beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en proportion 
  • analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test (goodness-of-fit-test)
  • anvende lineære regressionsmodeller og kvantificere sammenhæng
  • håndtere de nøgleelementer, der indgår i fortolkning af en diagnostisk undersøgelse (refenceområde, sensitivitet, specificitet, etc.)
     

Kompetencer:

  • formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske hypoteser 
  • fortolke resultater af statistiske analyser og drage relevante konklusioner 
  • fange andre statistiske forhold, herunder faldgruber, i dagligdagens kliniske problemer
  • forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger
  • kritisk og med udbytte kunne læse odontologisk og medicinsk faglitteratur, hvori der indgår biostatistiske aspekter

Censurform

Ingen ekstern censur
Ingen censur
Mere information om kurset
Er du BA- eller KA-studerende?
Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende