Kursus i videnskabsteori

Kursusindhold

Formålet med kurset er at give en grundlæggende forståelse af centrale videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger med relation til det medicinske fagområde. I den videnskabsteoretiske del diskuteres det, der karakteriserer den videnskabelige erkendelse, ved at trække på filosofi, sociologi, historie og medicin. De studerende introduceres til de vigtigste elementer i den videnskabelige metode og de videnskabelige begreber med særligt fokus på medicinsk videnskab og praksis. I den etiske del introduceres generel normativ etisk teori, og det vises, hvordan etisk teori kan anvendes såvel i klinisk og forskningsmæssig sammenhæng som i forbindelse med forebyggelse og prioritering af sundhedsydelser. Kurset vil give et grundlag for yderligere uddannelse i ansvarlig adfærd for videnskab.

Engelsk titel

Course in Philosophy of Science

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Beskrive den videnskabelige metode, som den praktiseres i medicinsk forskning,

  • Definere betegnelser som data, observation, evidens, forsøg, undersøgelser, model og teori i medicinsk videnskab og praksis og relationerne mellem dem,

  • Analysere centrale medicinske begreber såsom sygdom, diagnose og behandling samt forbindelserne mellem dem,

  • Relatere disse termer og begreber til social eller historisk kontekst i lægevidenskaben og praksis,

  • Forstå de forskellige etiske teorier af relevans for medicinsk behandling og forskningen,

  • Analysere og diskutere etiske spørgsmål, som præsenteres i casestudier,

  • Overveje spørgsmål om social retfærdighed i forbindelse med medicinsk videnskab og sundhedspleje, såsom sundhedspleje, distribution, prioritering og folkesundhedsprocedure.

Færdigheder

  • Anvende betegnelser, begreber og principper, der blev indført i kurset, på eksempler og casestudier,

  • Kritisk vurdere argumenter, som fremsætter forskellige perspektiver, og være i stand til at komme frem til en begrundet holdning,

  • Kritisk vurdere argumenter for forskellige etiske holdninger og være i stand til at argumentere for egen holdning.

Forelæsninger og studenteraktiverende holdundervisning

Kurset evalueres desuden i eksamen i videnskabsteori.

Undervisningssproget er dansk – men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.

Arbejdsbelastningen for eksamen i videnskabsteori er registreret under kursus i videnskabsteori.

ECTS
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Obligatorisk skriftlig gruppeopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at få godkendt den obligatoriske opgave skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive grundlæggende videnskabsteoretiske og/eller etiske problemstillinger i et tekstmateriale, som den studerende præsenteres for, f.eks. en videnskabelig artikel eller uddrag af en folketingsdebat,
  • Diskutere de fremførte argumenter og nå frem til en begrundet stillingtagen.
     

Færdigheder

  • Analysere materialet og redegøre for de argumenter, der fremføres.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 16
  • Holdundervisning
  • 16
  • Forberedelse
  • 102
  • Total
  • 134