Eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusive børne- og ungdomspsykiatri (2015-ordningen - fra foråret 2017)

Engelsk titel

Exam in Neurology, Neurosurgery and Psychiatry including Child and Adolescent Psychiatry

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk

Ved eksamen evalueres klinisk kursus i psykiatri inklusive børne- og ungdomspyskiatri samt klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi.

Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusive børne- og ungdomspsykiatri angives under klinisk kursus i psykiatri inklusive børne- og ungdomspsykiatri samt klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi.

Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http:/​/​sund.ku.dk/​kontakt/​medarbejdere/​aus-medarbejderoversigt/​​​

ECTS
12,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 1 time
Mundtlig eksamen af 1 times varighed med forberedelse i 1 time og 45 minutters ved hovedspørgsmål i neurofag, forberedelse i 1 time og 15 minutter ved hovedspørgsmål i psykiatri eller forberedelse i 1 time ved hovedspørgsmål i børnepsykiatri. Eksamen består af et hoved- og et bispørgsmål. Ved hovedspørgsmål i psykiatri stilles bispørgsmål i neurologi eller neurokirurgi. Ved hovedspørgsmål i neurologi eller neurokirurgi stilles bispørgsmål i psykiatri. Bispørgsmålet indgår ikke i forberedelsen.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Det er tilladt at medbringe lægemiddelkataloget.  

Ved hovedspørgsmål i neurofag må egen reflekshammer, stemmegaffel, lygte og opthalmoskop til neurologisk undersøgelse medbringes, men stilles også til rådighed i forberedelseslokalet sammen med udstyr til olfaktorisk undersøgelse, vatpinde, tungespatler, målebånd, blodtryksapparat, termometer samt papir og skriveredskaber.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Som lægefaglig ekspert, som akademiker og som professionel

Psykiatri:

Viden

  • Redegøre for epidemiologiske, patofysiologiske og ætiologiske sammenhænge for almindeligt forekommende sygdomme
  • Redegøre for de psykofarmakologiske hovedgruppers virkningsmekanismer og bivirkninger
  • Redegøre for indikationer for indlæggelse på lukket afdeling
  • Redegøre for bestemmelser i psykiatriloven vedrørende tvangsforanstaltninger, herunder tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse, bæltefiksering og tvangsbehandling
  • Redegøre for indikationer for ECT-behandling.
     

Færdigheder

  • Foretage en dækkende psykiatrisk undersøgelse, herunder dokumentere om patienten er psykotisk eller suicidal.
  • Beherske den psykiatriske terminologi.
     

Kompetencer

  • Udfærdige en korrekt psykiatrisk journal også omfattende diagnoseforslag og foreløbig plan for undersøgelser og behandling
  • Udfærdige tvangspapirer.
     

Børne- og ungdomspsykiatri:

Viden

  • Redegøre for udviklingsaspekterne ved psykiatriske fænomener hos børn og unge
  • Redegøre for differential diagnostik, epidemiologi, diagnostik og behandling ved udviklingsforstyrrelser, hyperkinetiske forstyrrelser, sociale funktionsforstyrrelser, adfærds- og funktionsforstyrrelser, samt tidlig debut af psykoser, affektive lidelser, angst- og tvangstilstande, misbrug og spiseforstyrrelser
  • Redegøre for de mest almindelige behandlingsmetoder, herunder psykoedukation, medicinsk behandling, tværfagligt/​tværsektoriel indsats samt sociale hjælpeforanstaltninger
  • Sammenfatte de almindelige undersøgelsesmetoder og diagnostiske redskaber (diagnostiske interviews, rating scales, checklister, psykologiske tests, somatiske, neuroradiologiske og neurofysiologiske undersøgelser).
     

Færdigheder

  • Foretage en dækkende psykiatrisk undersøgelse, inklusive objektiv psykiatrisk, herunder dokumentere om patienten er psykotisk eller suicidal.
     

Kompetencer

  • Udfærdige en korrekt psykiatrisk journal også omfattende diagnoseforslag og foreløbig plan for undersøgelser og behandling.
     

Neurologi og neurokirurgi:

Viden

  • Redegøre for diagnostik, herunder differentialdiagnoser og behandling for almindeligt forekommende neurologiske og neurokirurgiske sygdomme
  • Sammenfatte væsentlige diagnostiske metoder, herunder radiologi, neurofysiologi, patologi og laboratoriemedicin, til udredning af neurologiske og neurokirurgiske sygdomme
  • Redegøre for de neurofarmakologiske hovedgruppers virkningsmekanismer og bivirkninger
  • Sammenfatte epidemiologi, patofysiologi og ætiologi for almindeligt forekommende neurologiske og neurokirurgiske sygdomme.
     

Færdigheder

  • Beherske den neurologiske undersøgelse
  • Vurdere og fortolke fund og symptomer med henblik på at relatere disse fokaldiagnostisk til strukturer i nervesystemet
  • Inddrage viden om anatomi, fysiologi og farmakologi i kliniske problemstillinger
  • Med sikkerhed vurdere tilstedeværelsen af livs- og førlighedstruende neurologiske/​neurokirurgiske sygdomme og redegøre for korrekt initial behandling af disse.
     

Kompetencer

  • Udfærdige en korrekt og dækkende neurologisk/​neurokirurgisk journal inklusive diagnostiske overvejelser og foreløbig plan (undersøgelser og behandling).
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 1