Kvalitative metoder

Kursusindhold

Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.

Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i

  • Kvalitative interviews
  • Kildekritik og visuel analyse
  • Observationsmetoder
  • Video observation
  • Narrative metoder
  • Praktikerforsknings metoder
  • Kvalitative indholds analyser

Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser fokuseret på en af den studerende formuleret problemstilling og fordybelse i en relevant udvalgt metode, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri.

Engelsk titel

Qualitative Methods

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab

Målbeskrivelse

Viden 

  • Kendskab til kvalitative metoder og viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved et kvalitative metoder
  • Forstå og på et videnskabeligt grundlag og reflektere over nøglebegreber indenfor den humanistiske idrætsforsknings metodelandskab

Færdigheder

  • Mestre forskellige kvalitative metoder, som det kvalitative interview, kildekritik og visuel analyse, observation, narrative metoder, praktikerforsknings metoder og videoobservation
  • Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige teorier og metodernes anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri
  • Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.

Kompetencer

  • Selvstændig at kunne igangsætte og gennemføre et mindre udviklingsprojekt med relevant problemstilling, hvor kvalitative metoder er relevant at anvende
  • Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange

Forelæsninger, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner.

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende.

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 45 min
Skriftlig aflevering, løbende under kurset
Mundtlig gruppeeksamen, som tager udgangspunkt i en 25-30 siders projektraport, der afleveres senest fredag kl. 12.00, i 8. blokuge.
Gruppeeksamen (3-5 studerende) 45 min inkl. votering.
Helhedsbedømmelse af skriftlig/mundtlig fremstilling.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til

  • At bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
  • At vise overblik, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere en problemstilling og udvælge en relevant kvalitativ metode til indsamling af empiri og analyse, fortolkning og diskussion af materialet.
  • At kunne gøre rede for fællestræk og forskelle ved den udvalgte metode i forhold til andre kvalitative metoder.
  • At forholde sig åbent og kritisk til egen position i forhold til materialet.
  • At gøre den udvalgte metode til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved opgaven.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 60
  • Forberedelse
  • 120
  • Praktiske øvelser
  • 96
  • Teoretiske øvelser
  • 60
  • Eksamen
  • 76
  • Total
  • 412