Idrættens organisering i teori og praksis (T-Velfærd)

Kursusindhold

Kurset stiller skarpt på følgende faglige felter:

Idrætskonsulenters arbejdsfelt, herunder:

  • frivillige organisationers virke
  • dansk idrætspolitik
  • idrættens stigende betydning som et middel til at løse sociale og sundhedsmæssige problemer
  • lovgivning, betænkninger, politiske programmer m.v. der har præget idrætten og præger idrættens i dag (fx Folkeoplysningsloven)
  • analyse og forståelse af aktuelle velfærdspolitiske emneområder, såsom hvordan idrættens foreninger og organisationer arbejder med at forandre idrætten i forhold til særlige målgrupper og nye samfundsmæssige implementeringer
  • betydningen af den velfærdspolitiske udvikling for idrættens rolle i samfundet
  • gæstebesøg af idrætskonsulenter
Engelsk titel

The Governance and Developmemt of Sport in Theory and Practise (T-Velfærd)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i idræt

Målbeskrivelse

Viden:
De studerende skal opnå viden om frivillige idrætsorganisationer og foreninger samt deres rolle i den danske velfærdspolitik
De studerende skal kunne reflektere over kursets teoretiske viden i forhold til den præsenterede empiri

Færdigheder:
De studerende skal kende til den lovgivning der gælder for idrætten i dag. 
De studerende skal kunne analysere hvordan der arbejdes med idræt i
velfærdsstaten
De studerende skal kunne vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger idrættens organisationer står over for og diskutere forskellige løsningsmodeller for dette arbejde

Kompetencer: 
De studerende skal kunne arbejde som idrætskonsulenter i idrættens organisationer og foreninger samt i de kommunale forvaltninger med idræt som velfærdspolitisk middel

Forelæsninger, gruppearbejde og gæsteoplæg

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 5 dage
Opgaven er individuel og må maks. fylde 10 sider.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives når:

  • Den studerende i opgaven har demonstreret viden om udviklingen af dansk idræts- og velfærdspolitik.
  • Den studerende i sin opgave har demonstreret evne til at kunne præsentere, analysere, sammenfatte/konkludere og kritisk forholde sig til idræts/velfærdspolitiske problemstillinger og kan perspektiviere/diskutere disse i forhold til pensum og relevant udvalgt litteratur.
  • Den studerende har demonstreret sikker anvendelse af fagets teorier og standarder for opgaveskrivning.
  • Den studerende har demonstreret evne og overblik i forhold til den udvalgte problemstilling.
  • Opgaven fremstår som en helhed.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Teoretiske øvelser
  • 50
  • Forberedelse
  • 68
  • Eksamen
  • 60
  • Total
  • 206