Teater- og performancestudier: Aktuelle teatertendenser - Sprængningen af værkbegrebet

Kursusindhold

Det klassiske værkbegreb ser ud til at være under pres i samtidsteatret. Det vrimler med remedieringer, re-enactments og approprieringer, der på forskellig vis anfægter ideen om det originale værk, ligesom forskellige former for publikumsinteraktion og sociale interventioner modificerer ideen om kunstens autonomi i forhold til den sociale og politiske omverden. Udnyttelsen af elektroniske medier som en integreret del af selve den performative praksis udvisker skellet mellem dokumentation og performance, og tvivlen om værkets afgrænsning forstærkes af serielle projekter, der knopskyder i stadigt nye faser og formationer. Mange kunstnere optræder desuden i forskellige samarbejdskonstellationer under forskellige labels, frem for at rendyrke en særlig kunstnersignatur.

Med Nielsen og Das Beckwerk som gennemgående case, men med udblik til forskellige aktuelle scenekunstnere, belyser kurset en række af disse fænomener og ser på værkbegrebets historiske status og udvikling.

Værkbegrebet er essentielt for det moderne kunstbegrebs forvaltning af relationen mellem kunst og omverden og udgør for så vidt selve mulighedsbetingelsen for kunstens særlige betydningsrum. For scenekunsten har ideen om det afgrænsede værk dog altid budt på udfordringer – hvor befinder værket sig fx i forholdet mellem dramateksten og opførelsen, og hvad stiller vi op, når publikums forstyrrende nærvær bryder illusionen om den fjerde væg?

I dag synes ideen om det afgrænsede værk på mange måder tilbagelagt – men er værkbegrebet i virkeligheden stadig virksomt som diskursiv præmis bag alle disse tilsyneladende overskridelser? 

Engelsk titel

No titel

Uddannelse

Teater- og performancestudier

Holdundervisning

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Eksamen
  • 84
  • Vejledning
  • 1
  • Undervisningsforberedelse
  • 314
  • Total
  • 441