Kbh: Humanistisk forskning og vidensociologi (kampen om disciplinerne), Tilvalg

Kursusindhold

Der er aktuelt stor diskussion om de humanistiske fags omfang og placering i samfundet, stærke fagtraditioner brydes med nye krav til anvendelse og legitimering, og som videnskab har humaniora mange særlige tilgange og anderledes output - og forældede forestillinger.

Kursets hensigt er at gives et samlet blik på humaniorafag og humanistiske videnskabstraditioner, med berøring til videnskabsteori og -sociologi, -politik mv.

Hovedgrundlaget vil være det igangværende Humanomics-projekt (KU og AAU), der omfatter både en teoretisk antologi og en stor empirisk kortlægning, og som er godt afsæt både for et overblik og for diskussioner og opgaver i mange retninger.

Der er mange IVA-relevante felter: Big Data og analyser heraf (fx Google Books Ngram), Humanvidenskabelige laboratorier og kompetence-clustre og anden ny infrastruktur, men der er nok så mange tværgående problemstillinger som forskningskommunikation, videnskabsfortællinger, forskningsevaluering.

En væsentlig pointe ligger i det tværfaglige, der fremmes af at studerende fra forskellige humaniorafag melder sig til kurset, ligesom der inviteres gæsteundervisere fra andre af HUM-institutter.

Engelsk titel

Cph: Humanistic reseach and sociology of knowledge

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2013

Målbeskrivelse

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Holdundervisning, forelæsninger, institutionsbesøg, studenteroplæg, gruppearbejde, vejledning.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • F. Stjernfelt & D. Budtz Pedersen (red.). Kampen om disciplinerne. Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. Hans Reitzel, 2015
  • F. Stjernfelt & D. Budtz Pedersen (red.). Kortlægning af dansk humanistisk forskning. Hans Reitzel, 2016
  • R. Bod: A New History of the Humanities. Oxford UP, 2014
  • J. Faye og D. Budtz Pedersen (red). Hvordan styres videnssamfundet. Nyt fra samfundsvidenskaberne 2012
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamenssprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider for en individual besvarelse
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Total
  • 410,8