Aal., Vidensmedier, Konstituerende valg B1

Kursusindhold

På modulet arbejdes med videregående studier af konsekvenserne af digitalisering og udbredelse af digitale netværksmedier. Modulet diskuterer med afsæt i medieteori og -historie forskellige medieforståelser og -former samt mediers funktion og brug i sociale og kulturelle rum. Modulet belyser samtidig hvordan mediebrugere udvikler forskelligartede mediekompetencer. Endelig inddrager modulet eksempler på mediering af viden, fx i relation til videnskab og æstetik.

  • Videns- og kulturtilegnelse gennem nye medier
  • Videns- og kulturformidling gennem nye medier i udvalgte kultur- og læringsinstitutioner
  • Digitale læringsprocesser
  • Digital vidensformidling
Engelsk titel

Aal., Knowledge Media, Constituent elective B1

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2016

Målbeskrivelse

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af

  • Vidensmediernes rolle i nutidens informationssamfund.

  • Digitalisering af medierne.

  • Medieteori og digitalitet og i relation til videns- og kulturformidling.

Færdigheder i at

  • Identificere og analysere digitale mediers funktionalitet.

  • Anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medie-produktioner.

  • Analysere, sammenligne og problematisere medier på et historisk og teoretisk grundlag.

Kompetencer i at

Vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Dækkende og kritisk redegøre for teorier om vidensmedier og digitalisering.

  • Diskutere og sammenligne forskellige teorier om medier og digitalisering.

  • Analysere og vurdere anvendelsen af digitale medier til videns- og kulturformidling

  • Kritisk vurdere og diskutere digitalitet, herunder betydningen for nye og gamle medier.

Holdundervisning, workshops, gruppearbejde

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Gitelman, L. (2014) Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press
  • Gee, J. P. (2007) What video games have to teach us about learning and literacy. London: Palgrave
  • Andrews, R. et al. (2011) E-learning Theory and Practice. London: SAGE
  • Larsen P. H. (1990) Faktion - som udtryksmiddel. Viborg: Amanda
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 15-20 normalsider + 10 sider pr. studerende udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • Total
  • 410,8