Aal: Praksisfelter - brugere og formidling (valgfag og konstituerende)

Kursusindhold

Kurset tager sit afsæt i praksisfeltet ’vidensintensive virksomheder’ og har sit fokus på informationsspecialisters arbejde med informations- og vidensformidling til forskellige grupper af brugere. Med vidensintensive virksomheder tænkes her på private og offentlige organisationer og de afdelinger heri, der arbejder med at producere informations- og vidensydelser til forskellige brugergrupper. Det kan fx være ydelser i form af ’competitive intelligence’, ’records management’, informations- og forskningsanalyser, brugeruddannelse eller konsulentydelser.

På kurset arbejdes med analyser af informations- og vidensformidling, samt teorier og metoder til studier af dette i en organisatorisk kontekst. Undervisningen bygges op omkring de studerendes eget empiriske case-arbejde. Med afsæt i besøg i udvalgte vidensintensive virksomheder arbejder de studerende selvstændigt med at identificere og analysere en række relevante problemstillinger i forhold til virksomhedens informations- og vidensformidling. Problemstillingerne fremlægges og diskuteres i undervisningen, og danner derefter baggrund for den studerendes formulering af eget projekt.

På kurset arbejdes der indenfor fire hovedtemaer:

  • Informations- og vidensformidling (Information & Knowledge Management)

  • Forskellige brugergrupper og deres brugsmønstre

  • Institutions- og praksisteoretiske analyser af adfærd og praksis i organisationer

  • Problembaserede projekter og projektstyring

Indenfor hvert tema præsenteres udvalgte teorier og metoder, og disse suppleres undervejs med materiale der udspringer af de studerendes eget projektarbejde.

Engelsk titel

Aal: Fields of Practice - Users and Mediation (elective and constituent)

Uddannelse

Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015

Målbeskrivelse

Kompetencemål for modulet

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • et givet praksisfelt inden for enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”

  • udfordringer og forandringer samt muligheder og ressourcer inden for det givne praksisfelt.

Færdigheder i at

  • analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika, fx dets relationer og processer, roller og positioner, aktører og kommunikationsformer

  • formidle en relevant problemstilling eller projektidé inden for det givne praksisfelt.

Kompetencer i at

  • reflektere over det givne praksisfelts grænser, selvforståelse og udviklingsmuligheder

  • planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt

  • vurdere muligt samarbejde og partnerskaber i forbindelse med projektet/ projektideen inden for det givne praksisfelt.

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • identificere en problemstilling eller modne en projektidé med særligt fokus på brugere og formidling inden for et givet praksisfelt

  • analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika

  • planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt

  • reflektere over opnået viden om et givet praksisfelt inden for brugere og formidling

  • vurdere mulige samarbejder og partnerskaber i forbindelse med projektet /projektideen der har fokus på brugere og/eller formidling inden for det givne praksisfelt.

Case-arbejde, projektarbejde, holdundervisning, virksomhedsbesøg, mundtlige oplæg og workshops

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Christensen, P. (red.)(2015). Bedre videndeling: teoretiske og praktiske perspektiver. Hans Reitzels Forlag.
  • Kuada, J. (2015). Projekskrivningsguiden: forskningsmetode og projektskrivning. Samfundslitteratur
  • Scott, R. (2014). Institutions and organizations: Ideas, Interests, and Identities. Sage Publications
  • Schopflin, K. (ed.) (2015). A Handbook for Corporate Information Professionals. Facet Publishing
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Eksaminationssprog: Dansk
Materialet består af en projektopgave. Omfang 20-25 sider.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 85
  • Eksamen
  • 151
  • Eksamensforberedelse
  • 174,8
  • Total
  • 410,8