ETN Museumsformidling

Kursusindhold

Museumsformidling omhandler de kulturhistoriske museers vidensproduktion og deres relation til samfundets borgere og er således et fag, der beskæftiger sig med både produktion og konsumtion af historisk viden. Omdrejningspunktet for kurset vil være, hvilke former for oplevelses- og erfaringsrum museer kan være med til at skabe i relation til, at museerne står overfor krav om at nedbryde barriererne mellem institution og publikum, udvikle nye involverende formidlingsformer og nå nye befolkningsgrupper. Vi vil diskutere disse udfordringer for den kulturhistoriske vidensproduktion og formidling i relation til mere monologiske, belærende og envejsorienterede læringsformer. Der vil i undervisningen blive læst værker, der sætter fokus på historieproduktion i form af udstillinger, iscenesættelse, levendegørelse og tekstliggørelse og historiekonsumtion i form af oplevelse, deltagelse, forståelse, læring og historiebevidsthed. Vi vil diskutere forskellige virkemidler i kulturhistoriske formidlings- og læringsprocesser, herunder samspillet mellem viden, oplevelse, deltagelse, fortælling og performance. I kurset vil indgå et antal museumsbesøg og i undervisningen forventes aktiv deltagelse af de studerende, således at forelæsninger, elevoplæg, øvelser og debat kan blive gensidigt berigende.

Vi har i efteråret 2016 et ekstraordinært samarbejde med Københavns Museum, hvilket giver mulighed for at komme ind bag kulisserne, når vi i dialog med museets udstillingsgruppe og faginspektører skal præsentere konkrete forslag til indholdet i dele af udstillingerne i det nye Københavns Museum, som åbner i Stormgade 18 i foråret 2018. Læs mere om projektet her: http://cphmuseum.kk.dk/artikel/hele-byens-museum

Engelsk titel

Museum theory

Uddannelse

Europæisk Etnologi

Holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende i form af øvelser
og oplæg. Undervisningen veksler mellem forelæsninger og
projektorienterede forløb bestående af gruppearbejde og individuelle øvelser
og oplæg omkring formidlings- og informationsprocesser.

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • Total
  • 0