Kursussøgning, efter- og videreuddannelse – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Kursussøgning, efter- og videreuddannelse

DAN; Sociale medier i strategisk kommunikation

Praktisk information
Studieår 2016/2017
Tidspunkt
Efterår
Niveau Kandidat
Kandidat tilvalg
ECTS 15 ECTS
Kursusansvarlige
  • Marta Karolina Olsen (6-70776a3e3b37466e7b7334717b346a71)
  • Katrine Mølgaard Thielke (6-7877743b3c3c466e7b7334717b346a71)
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusnummer: HDAK00286U

Engelsk titel

Social media in strategic communication

Kursusindhold

Sociale medier spiller en stadig større og vigtigere rolle i organisationers strategiske kommunikation. Dette kursus fokuserer på spørgsmål som: Hvordan anvendes sociale medier i organisationers strategiske kommunikation? Hvilke muligheder og faldgruber findes? Hvordan har udviklingen i professionel brug af sociale medier været? Og hvordan kan en hensigtsmæssig strategi for professionel brug af sociale medier se ud – og hvorfor?

Kurset fokuserer således på organisationers anvendelse af sociale medier til opnåelse af strategiske mål for rutine-, kampagne- og krisekommunikation i en netværkskontekst – og på hvordan organisationer skaber hensigtsmæssige identiteter og relationer for sig selv, stakeholdere og omverdenen generelt.

Kurset introducerer til teori om sociale medier, til teori om strategisk brug af disse medier i en professionel kontekst samt til sociale mediers rolle i individers og organisationers identitets- og relationsskabelse.

De studerende skal også opnå kompetencer i at vurdere en professionel aktørs setup og brug af sociale medier i relation til formulerede strategiske mål og opnå kompetencer i at tilrettelægge strategi for en organisations hensigtsmæssige brug af sociale medier i rutine- kampagne- eller krisekontekst. Endvidere vil de studerende opnå kompetencer inden for rådgivning om hensigtsmæssig professionel interaktion på sociale medier

Målbeskrivelse

Eksaminanden kan

  • redegøre for og reflektere over sociale mediers rolle i en kommunikationsstrategisk kontekst baseret på dyb forskningsmæssig viden
  • redegøre for og reflektere over forskellige typer af fællesskabers betydning for sociale mediers rolle i individers og organisationers identitets- og relationsskabelse
  • identificere udviklingstræk og diskutere udviklingsmuligheder i strategisk brug af sociale medier.

DAN KA-2008

http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/dansk_ka_2008.pdf

DAN KA-2015

http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/dansk_ka.pdf

Bemærkninger

Der undervises mandage 9 - 15 uge 37, 38, 40, 41, 43, 45, 48

Studienævn

Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab

Underviser

Marta Karoline Olsen og Katrine Thielke

Varighed

1 semester

Skemagruppe

Uden for skemastruktur
---- SKEMA LINK ----

Undervisningsform

Dette kursus består af forelæsninger og gruppeoplæg. Da faget i høj grad
bestræber sig på at sætte teori i relation til praksis, vil der være en række
individuelle og gruppebaserede øvelser i praktiske analyser, og der vil være gruppearbejde, hvor målet er at applicere teori på empiri og cases. Endvidere vil der være underviserstyret plenumrefleksion med henblik på afdækning af perspektiverne i

Kapacitet

35

Undervisningssprog

Dansk

Arbejdsbelastning

Kategori Timer
Holdundervisning 42
Undervisningsforberedelse 210
Eksamensforberedelse 160,5
Total 412,5

Eksamen

Prøveform

Portfolio
DAN KA-2015
Portfolioprøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.

DAN KA-2008
Disp. prøveform ved vintereksamen 2016/2017
Portfolioprøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
Mere information om kurset
Er du BA- eller KA-studerende?
Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende